گزارش، 41 سال پس از حمله شوروی؛ استفاده ابزاری غربی ها از افغانستان

به گزارش آریا بلاگ، سالروز حمله ارتش شوروی سابق به افغانستان 41 ساله شده است اما هنوز تاثیرات ناگوار این لشکرکشی از بین نرفته و آمریکا و دیگر کشورهای غربی به بهانه مبارزه با تروریسم همچنان از افغانستان استفاده ابزاری می نمایند.

گزارش، 41 سال پس از حمله شوروی؛ استفاده ابزاری غربی ها از افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، فردا ششم جدی (6 دی ماه) سالروز حمله شوروی سابق به افغانستان وارد چهل و یکمین سال می گردد و در چنین روزی بود که ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی به بهانه تقویت ارتش شکست خورده و ضعیف دولت کمونیستی وقت کابل با لشکرکشی به افغانستان خاک این کشور را اشغال کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

تجاوز شوروی سابق به افغانستان 9 سال تمام ادامه یافت و نیروهای ارتش سرخ شوروی با صدها جنگنده و تانک های زرهی به کشتار مردم بی دفاع افغانستان پرداختند که به کشته شدن بیش از یک میلیون و مهاجرت پنج میلیون افغان و نقص عضو هزاران نفر انجامید.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جنگ افغانستان با کشته شدن حدود یک میلیون نفر از مردم افغانستان و آواره شدن 5 میلیون نفر دیگر بیشترین هزینه ها را به مردم این کشور تحمیل کرد و البته با حمله آمریکا و دیگر کشورهای غربی هنوز این جنگ ادامه دارد.

بسیاری از مردم افغانستان بر این باورند که غربی ها، کشورشان را قربانی امنیت خود کردند تا با استفاده ابزاری و مصرفی از مردم افغانستان و جان فشانی و ریخته شدن خون این مردم ابر قدرت شرق را متحمل شکست نظامی-سیاسی نمایند و با کشاندن امپراطوری شوروی به باتلاق افغانستان و درگیر کردن آن ها در یک جنگ فرسایشی، روس ها مشغول درگیری با مجاهدین افغانستان شوند تا بدین ترتیب تهدیدهای مسکو به اروپای شرقی و منافع آن ها کاهش یابد.

در واقع اینطور می توان گفت که افغانستان قربانی اهداف بلند مدت غربی ها شد و آمریکا با استفاده این کشور به عنوان طعمه اژدهای سرخ شوروی را به این باتلاق کشاند تا خود و شرکای غربی اش در حاشیه امن زندگی نمایند.

واشنگتن و شرکای غربی، پاکستانی و عربی اش با آگاهی از باورهای دینی مردم مسلمان افغانستان و حس استعمارستیزی و کافرستیزی آن ها سعی کردند تا جنگ آزادیخواهانه و جان فشانی های آن ها را به نفع اهداف سیاسی کشورهای خود مصادره نمایند و در بسیاری موارد ضربه سنگینی به جریانی وارد کردند که اگر به فرایند طبیعی خود ادامه می داد دستاوردهای خوبی را برای افغانستان در پی داشت.

مشاور امنیت ملی دولت کارتر درباره مداخله گری در افغانستان که منجر به پیدایش گروه های افراط گرا شد ضمن تصریح بر عدم پشیمانی اش در این باره گفت: چه چیزی در تاریخ دنیا اهمیت بیشتری دارد؟ ایجاد طالبان یا فروپاشی امپراطوری شوروی؟ تحریک احساسات یک عده مسلمان و یا آزادی اروپای مرکزی و خاتمه جنگ سرد؟.

غرب پس از شکست دادن شوروی توسط مجاهدین افغان به تعهدات خود برای بازسازی این کشور و کوشش برای ایجاد تعامل بین احزاب افغانستان و ایجاد یک دولت ملی عمل نکرد و در واقع با سیاست های تفرقه افکنانه و یاری های هدف دار سبب دامن زدن به اختلافات بین این احزاب و گروه ها شدند.

از سوی دیگر نیز با نفوذ کشورهای حاشیه خلیج فارس و استفاده ابزاری از مسائل مذهبی و رخنه وهابیون به افغانستان و گسترش تفکرات افراط گرایانه و همچنین نقش پاکستان باعث شد تا افغانستان وارد مسائل حزبی و داخلی گردد و این کشور نه به یک جامعه متحد بلکه به صحنه درگیری و جنگ مداوم تبدیل شد.

هنوز تاثیرات ناگوار لشکرکشی شوروی با تحریک غربی ها در افغانستان از بین نرفته بود که این بار آمریکا پس از حملات یازده سپتامبر و بهانه مبارزه با تروریسم به این کشور حمله کرد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حضور نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان نه تنها امنیت و ثبات را در این کشور به وجود نیاورده، بلکه گروه های تروریستی نیز گسترش یافته اند و زمینه ظهور داعش و دیگر گروه های تروریستی در افغانستان نیز فراهم شده است.

اکنون با گذشت 20 سال از حضور نظامی آمریکا و غرب در افغانستان، در حالی که نمی توان خاتمهی را برای جنگ در این کشور متصور بود، مردم افغانستان همچنان قربانی می دهند.

.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5555

به "گزارش، 41 سال پس از حمله شوروی؛ استفاده ابزاری غربی ها از افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، 41 سال پس از حمله شوروی؛ استفاده ابزاری غربی ها از افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید