خلق حماسه نو و انتقادی در اشعار جنگ، از ویژگی های شاخص اشعار قیصر است

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، قیصر امین پور متولد دوم اردیبهشت 1338 دزفول است. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در گتوند و دزفول به سرانجام برد، سپس به تهران آمد و دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران در سال 1376 اخذ کرد. امین پور فعالیت هنری خود را از حوزه اندیشه و هنر اسلامی در سال 1358 شروع کرد.

خلق حماسه نو و انتقادی در اشعار جنگ، از ویژگی های شاخص اشعار قیصر است

این شاعر خوزستانی در سال 1367 به عنوان سردبیر مجله سروش نوجوان فعال می کرد و در سال 1382 نیز به عنوان عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد. قیصر امین پور در سال 1363 اولین مجموعه شعر خود را با عنوان تنفس صبح که بخش عمده آن غزل بود، منتشر کرد و در همان سال نیز مجموعه شعر در کوچه آفتاب را به علاقه مندان عرضه کرد.

در اواسط دهه هفتاد دومین دفتر از اشعار امین پور با عنوان آینه هاى ناگهان به چاپ می رسد که بعدها در کتاب هاى درسى به عنوان نمونه هایى از شعرهاى پیروز نسل انقلاب از آن یاد می گردد. امین پور با استفاده از آرایه ایهام، تلفیق ویژگی های سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی، نوآوری در بلاغت، ثبات زبان و اندیشه در شعر توانست نگاهی نو به مخاطبان ارائه دهد.

این شاعر خاتمه در سال 1386 بر اثر بیماری کلیه و قلب در بیمارستان دی تهران دار فانی را وداع گفت و پیکرش در زادگاهش گتوند در کنار مقبره شهدای گمنام به خاک سپرده شد. هشتم آبان ماه سالروز این شاعر فرهیخته است و به همین مناسبت، سال جاری هم مراسم یادبودی در کنار آرامگاه او در گتوند برگزار می گردد.

محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در گفت وگویی با خبرنگار ایبنا درباره این شاعر برجسته کشوری گفت: قیصر همزمان با شروع جنگ از د هه 60 سرودن شعر در حوزه دفاع مقدس را شروع کرد و یکی از پیشگامان عرصه شعر دفاع مقدس در کشور به شمار می آید.

وی با اشاره به تاثیرگذاری شعر قیصر اعلام کرد: شاخصه شعری این شاعر، بکر بودن حماسه های نو، اعتراض آمیز و انتقادی در اشعار جنگ است که با لحن ملایم، انتقادی و دلسوزانه پیغام صلح جهانی را در بر دارد. شعرهای او از حیث بلاغی ارزشمند بوده و بر ظرفیت ها و توانمندی زبان فارسی افزوده است.

این شاعر خوزستانی ادامه داد: اخلاق، سلامت نفس، پاکی و نجابت از مولفه های خاص امین پور بود که موجب شد پشتوانه معنوی مهمی در زمینه شعر و ادب فارسی بر جای بگذارد.

جوروند افزود: امین پور به انسانی توجّه دارد که بسیار عاطفی و حساس است و با تسلیم در برابر اراده خداوند، متعهّدانه و جسورانه به کوشش می پردازد. هر چند جامعه ادبی او را به عنوان یک ادیب آکادمیک و استاد دانشگاه می شناسد، ولی حوزه ادبیات بچه ها و نوجوانان هنوز قیصر را از آن خود می داند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4882

به "خلق حماسه نو و انتقادی در اشعار جنگ، از ویژگی های شاخص اشعار قیصر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلق حماسه نو و انتقادی در اشعار جنگ، از ویژگی های شاخص اشعار قیصر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید