چرا به بلژیک، کشور شکلات می گویند؟

به گزارش آریا بلاگ، شکلات های بلژیکی | Belgian Choclate

بلژیک یکی از آرام ترین و البته زیباترین کشورهای اروپایی است که اتفاقا خوراکی های لذیذ و مخصوص به خودش را دارد که شما در هیچ کجای دنیا نمی توانید مثال و مانند آن ها را بیابید. به طور مثال می توانیم به شکلات های بلژیکی اشاره کنیم که در سراسر دنیا آوازه بسیار بلند بالایی دارند. آن قدر طعم و مزه شکلات های بلژیکی خاص و متفاوت است که بلژیک را در سراسر دنیا به عنوان کشور شکلات می شناسند! در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، این شکلات های خوشمزه و معروف را از هر زاویه ای بشناسیم و به این سوال پاسخ دهیم که چرا بلژیک کشور شکلات است.

چرا به بلژیک، کشور شکلات می گویند؟

آشنایی با شکلات های بلژیکی

شاید ما بیشتر کشور بلژیک را به این عنوان بشناسیم که مراکز قدرت بزرگی در پایتختش در کنار هم قرار گرفته اند. به هر حال در بروکسل 5 مجلس مختلف در همسایگی هم و دیوار به دیوار هم هستند و این شهر را به مرکز مهمی تبدیل کرده است. دیدنی های معروف و فراوان و همچنین بهترین مراکز خرید و نمایشگاه های هنری در سرتاسر این کشور آرام آن را به یکی از بهترین ها تبدیل کرده است اما شکلات در بلژیک داستان دیگری نسبت به همه چیز دارد!

اگر شما عاشق شکلات باشید محال است که تا به حال تعریف شکلات های بلژیکی را نشنیده باشید. از آنترپن، بروژ، مخلن و خنت گرفته تا خیابان های بروکسل؛ پر است از مغازه های شکلات فروشی که اتفاقا به شکل وسوسه انگیزی هم جذاب هستند.

شاید باورتان نگردد اما در این کشور بیش از 300 کارخانه فعال در زمینه فراوری شکلات فعال هستند و فروشگاه های مخصوص فروش محصولات خوشمزه آنان نه تنها در سراسر بلژیک بلکه در دیگر شهرهای اروپایی و برخی دیگر از قاره های جهان نیز شعبه دارند تا خریداران بتوانند شکلات های تازه و خوشمزه را در هر جایی که باشند، نوش جان نمایند. البته گفتنی است که این آمار تنها مختص به کارخانه های شکلات سازی است و در این بین باید به کارگاه هایی که شکلات های دست ساز درست می نمایند نیز اشاره نماییم.

در این کارگاه ها دانه های کاکائو را از اول و به صورت خام به صورت سنتی و دستی فرآوری می نمایند و تا آخرین مرحله که شکلات ها به دست خریداران می رسد را به صورت دستی انجام می دهند. گفتنی است که همانطور که حدس می زنید، قیمت این شکلات ها از شکلات های کارخانه ای طبیعتا بیشتر است و هواداران خاص خود را دارد.

از دیگر جالب انگیزهای شکلاتی در کشور بلژیک جالب است بدانید که سالانه بیش از 180 هزار تن شکلات خالص فراوری می گردد که در بیش از 2 هزار فروشگاه مختلف در داخل و خارج از این کشور به فروش می رسد. در خصوص سرانه مصرف شکلات در بلژیک باید این نکته را بدانید که هر بلژیکی بیش از 11 کیلوگرم شکلات در سال مصرف می نماید! حال این سوال ممکن است درباره شکلات های بلژیکی برای شما پیش بیاید که اصلا کاکائو و شکلات، پایش چگونه به بلژیک باز شد؟

نگاهی مختصر بر سیر تاریخی شکلات های بلژیکی

در این زمینه باید به شما بگوییم که؛ برای آنالیز آن باید سری هم به سیر و سفر تاریخی شکلات در اروپا بزنیم! در واقع اسناد و مدارک به ما می گویند که تاریخچه شکلات در اروپا به قرن 16 میلادی باز می گردد. این تاریخ دقیقا برابر است با زمانی که جهانگردان اسپانیایی دانه های کاکائو را از مکزیک به قاره اروپا و اسپانیا آوردند.

داستان این است که از آن جایی که در آن سوی آب های اقیانوسی و در کشور مکزیک کاکائو به جای پول و به عنوان کالایی با ارزش و گران بها در داد و ستدها رد و بدل می شد، در زمانی که کشورگشایان و فاتحان با ملیت اسپانیایی که در این قاره به طلا دست پیدا نکردند، بر آن شدند تا این دانه خوشمزه و بسیار با ارزش را با خود و به جای طلا به کشورشان باز گردانند.

وقتی هم که اسپانیایی ها دانه های کاکائو را وارد کردند و آن را به اروپایی ها شناساندند، در آن موقع که لئوپولد دوم پادشاه بلژیکی ها و یا به اصطلاح بلژها بود؛ گویا بسیار از عطر و طعم کاکائو و همچنین محصولاتی که از آن به دست می آمده خوشش آمده و به آن ها را بسیار علاقه پیدا کرده بود. این عشق و علاقه پادشاه لئوپولد به کاکائو او را بر آن داشت تا جزیره کنگو را فقط و فقط به خاطر محصو کاکائویش به اشغال در آورد. بنابراین، از همان زمان به بعد بود که سیل محصول کاکائو به سمت کشور بلژیک روانه شد و صنعت شکلات در این کشور به وجود آمد!

از این ها که بگذریم، به معروف ترین شکلات های بلژیکی می رسیم. یکی از این معروف ترین ها که به قول برخی ها یک سر و گردن از شکلات های دیگر خوشمزه تر و پر هوادارتر است، شکلات های مغزدار است. این شکلات های بلژیکی که از ترکیب شکلات با مغز پسته، گرو، بادام و علی الخصوص فندوق درست می شوند، بیش از صدها سال است که از عمر درست کردنشان می گذرد. جالب است درباره شکلات های مغزدار بلژیکی این را بدانید که این شکلات ها در بین تمامی برندهای شکلات در بلژیک یافت می گردد.

شکلات های بلژیکی البته انواع معروف دیگری هم دارند. مثلا شکلات های پرالاینز یکی از محبوب ترن و البته معروف ترین ترکیبات شکلاتی در صنعت شکلات سازی بلژیکی هاست که به قدری لطیف و خوشمزه است که با پنبه ای نرم و شیرین و صد البته لذیذ و خوشمزه هیچ فرقی نمی نماید. این پرالاینز (pralines) بلژیکی خوشمزه از ترکیب مقدار مشخصی از کره کاکائو به همراه شیر و خامه به وجود می آید. درباره خامه ترکیبی در این شکلات ها باید این نکته را بدانید که از ترکیب شیر و مغز خشکبار به وجود می آید.

شکلات های پرالاینز آن قدر خوشمزه و پر هوادار هستند که امکان ندارد که کسی به این کشور سفر کند و حداقل یک بسته پرالاینز با خودش به خانه نبرد! درباره شکلات های پرالاینز نکته جالب دیگری که وجود دارد این است که برای گردشگران و یا افرادی که بخواهند این امکان وجود دارد که از کارخانه پرالاینز دیدن نمایند و روند ساخت و بسته بندی این شکلات های خوشمزه را از نزدیک ببینند.

یک نوع دیگر از شکلات های بلژیکی که اتفاقا بسیار پر هوادار و معروف است، ترافل (Truffels) است. ترافل با پودر کاکائو درست می گردد و معمولا به شکل کروی، مخروطی و منحنی درست می گردد. همچنین در ترافل از خامه، شکلات مذاب، کارامل، آجیل، بادام، انواع توت ها و انواع میوه های شیرین در آن استفاده می گردد. این شکلات بسیار غنی بسیار خوشمزه است و مناسب برای مناسبت ها و جشن های مختلف است. از جمله برندهای معروف شکلات سازی در بلژیک می توانیم به لئونیداس (Leonidas)، گودیوا (Godiva) و نوهاوس (Neuhaus) را نام برد که محصولات آن ها در سراسر جهان به فروش می رسد و از شکلات های معروف اروپایی به شمار می روند.

از جمله شکلات های دست ساز هم که بالاتر صحبتشان را کردیم می توانیم به برند پیر مارکولینی (Pierre Marcolini) اشاره نماییم. شکلات های مارکولینی از آن حیث مشهور هستند که هر نکته ریزی را که فکرش را بکنید در کار خود به آن دقت کرده و در فراوری محصول نهایی خود به آن ها توجه کرده اند. مارکولینی ها ابتدا دانه های کاکائو را به دقت انتخاب می نمایند و سپس برای پیدا کردن بهترین چاشنی ها به جاهای مختلف سفر می نمایند و همچون عطرسازها آن ها را با هم مخلوط می نمایند. یک پیشنهاد ویژه هم برای شما داریم!

اگر دوست دارید تا شکلات مورد استفاده خانواده سلطنتی بلژیک را مزه کنید و ا آن ها هم ذات پنداری کنید، به سراغ شکلات های مری (Mary) بروید. این نوع از شکلات های بلژیکی که 94 سال سابقه در صنعت شکلات سازی بلژیک دارند، شکلات هایی در حد خانواده سلطنتی را ارائه می نماید. جالب است بدانید که؛ شکلات مری در همه شهرهای بلژیک شعبه ندارد و تنها در شهرهای بروکسل و بروژ فروشگاه هایی را اداره می کند.

توجه!

ما درباره شکلات های بلژیکی در این متن بارها اشاره کردیم که بهترین شکلات های جهان هستند و به همین علت بلژیک به عنوان کشور شکلات شناخته می گردد. با این حال باید این را هم به سمع و نظر شما برسانیم که از نظر سرانه مصرف شکلات کشور ایرلند با 11.2 میلیون و آلمان با سرانه مصرف 11.1 میلیون کیلو شکلات در سال رتبه های اول و دوم را دارند و بلژیک در این لیست در صندلی سوم ایستاده است.

همچنین کشورهای دیگری همچون سوئیس از نظر فراوری شکلات های معروف و خوشمزه در سراسر جهان بسیار معروف هستند. در آخر به این نکته جالب توجه نمایید که در حالی شکلات های بلژیکی در جهان تک هستند و بین مردم اروپا و جهان به شدت محبوب هستند که قاره آمریکای جنوبی با این که بیشترین کاکائوی جهان را فراوری و صادر می نماید اما کمترین سرانه استفاده را در بین تمامی کشورهای جهان در اختیار دارد.

برای دیدن شکلات های بیشتر بلژیکی می توانید به وب سایت رسمی شکلات های لئونیداس مراجعه کنید.منبع: الی گشت

انتشار: 11 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 98

به "چرا به بلژیک، کشور شکلات می گویند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا به بلژیک، کشور شکلات می گویند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید