چرا اپل زامبی ها آیفون گرانقیمت می خرند؟

به گزارش آریا بلاگ، گوشی آیفون به خودی خود گرانقیمت است، اما چه در بازار خارج و چه در بازار ایران، اغلب خریداران ترجیح می دهند سراغ محصولی بروند که قیمت بیشتری دارد.

چرا اپل زامبی ها آیفون گرانقیمت می خرند؟

به گزارش خبرنگاران؛ آیفون 14 پرومکس همزمان عنوان گران ترین و پرفروش ترین گوشی اپل در نیمه اول سال را تصاحب کرده است. این گوشی حداقل هزار و 100 دلار قیمت دارد که تقریبا در تمام دنیا عدد بالایی به شمار میرود. قیمت آیفون 14 پرومکس با حافظه بیشتر به صورت پلکانی 100 دلار افزایش پیدا می کند و در نسخه یک ترابایت به هزار و 600 دلار می رسد. خرید آیفون با ظرفیت بالا و قیمت بیشتر در ایران هم رایج است. به نظر شما چه چیزی هواداران اپل را وادار می کند دست به چنین رفتار عجیبی بزنند؟

قیمت آیفون در ایران؛ هرچه گران تر عزیزتر

رجیستر آیفون 14 در ایران محقق نشد و خریداران ناچار هستند سراغ آیفون 13 بروند، اما باز هم آیفون با ظرفیت بالا در اولویت قرار گرفته است. قیمت آیفون 13 پرومکس با ظرفیت یک ترابایت در ایران بالای 130 میلیون تومان است. خرید نسخه 512 گیگابایت حدود 100 میلیون آب می خورد و آیفون 13 پرومکس با حافظه 128 گیگابایت را تقریبا 80 میلیون تومان می فروشند.

ارزان ترین آیفون سری 13 چیزی در حدود 37 میلیون تومان ارزش دارد، اما در بازار مردم ترجیح می دهند شش میلیون تومان بیشتر پول خرج کنند تا صاحب یک نسخه 256 گیابایتی شوند.

آیفون 13 پرو یک ترابایت و 512 گیگابایت محبوبیت زیادی در بازار دارند و قیمت 72 تا 73 میلیونی آن ها باعث رنجش خاطر کسی نمی شود. همچنین خرید آیفون 13 پرومکس 256 گیگابایت به نسخه 128 گیگابایتی همین گوشی ارجحیت دارد.

خریداران آیفون حتی وقتی سراغ مدل های قدیمی می روند، رفتار سخاوتمندانه خود را حفظ می کنند. آیفون 12 پرو 512 گیگابایت و آیفون 12 پرومکس 256 گیگابایت دقیقا به همین دلیل نسبت به سایر ظرفیت ها از شانس بیشتری در بازار فروش برخوردار هستند. شاید فکر کنید کسی که در شرایط مالی فعلی گوشی اپل می خرد ذاتا نباید در مورد چند میلیون تومان ناقابل کمتر و بیشتر وسواس به خرج دهد. حتی بعضی ها چنین رفتاری را به عشق کورکورانه و میل وافر هواداران برند اپل به محصولات این شرکت مرتبط می دانند و می گویند اپل زامبی ها دیوانه هستند!

بیشتر بدانید | اپل زامبی یک اصطلاح برای توصیف گروهی از هواداران پروپاقرص محصولات اپل است. وقتی برای کسی از واژه اپل زامبی استفاده می کنند که اعتقاد دارند او هر چه اپل می گوید را به صورت چشم و گوش بسته می پذیرد و محصولات تازه اپل را بدون تحقیق بهترین می داند. اپل زامبی معمولا به قصد تحقیر و سرزنش کاربرد دارد

چرا آیفون گرانقیمت محبوب است؟

قیمت آیفون 14 مدل پایه در بازار های دنیای 800 دلار است. این عدد به پول ایران با احتساب دلار 50 هزار تومانی حدود 40 میلیون تومان می شود، اما در سایر نقاط دنیا امکان فروش اقساطی آیفون وجود دارد. آیفون 14 مدل پایه، از طریق خود اپل به صورت دو ساله با اقساط ماهیانه 34 دلار عرضه می شود. اگر کسی احساس کند 128 گیگابایت حافظه برایش کافی نیست، می تواند مدل 512 گیگابایت را با اقساط ماهی 46 دلار بخرد.

قیمت آیفون برخلاف فرمول شسته رفته اپل در بازار های دنیای، برای ایرانی ها چندان بر اساس منطق مشخص نمی شود

قیمت آیفون 14 پلاس بین 900 دلار تا هزار و 200 دلار است. مدل پایه با حافظه 128 گیگابایت را می توان به صورت شرایطی، دو ساله با ماهی 38 دلار قسط خریداری کرد. اقساط مدل 512 گیگابایت، ماهیانه 50 دلا می شود.

فروش آیفون 14 پرو به شکل رسمی با قیمت هزار دلار آغاز می شود. همین گوشی را می توان با پرداخت ماهی 42 دلار به صورت اقساطی خرید. اگر روی نسخه 256 گیگابایتی دست بگذارید، قسط ماهیانه به 46 دلار افزایش پیدا می کند. اقساط ماهیانه خریداران آیفون 14 پرو با ظرفیت 512 گیگابایت و یک ترابایت به ترتیب 55 دلار و 63 دلار خواهد بود.

قیمت آیفون 14 پرومکس حداقل هزار و 100 دلار است، ولی می توان آن را با اقساط ماهیانه 46 دلار سفارش داد. آیفون 14 پرومکس 256 گیگابایت با اقساط ماهی 50 دلار در دسترس است. اگر همین گوشی را با ظرفیت 512 گیگابایت بخواهید، می توانید عوض پرداخت یک جای هزار و 400 دلار، گوشی را به اصطلاح شرایطی بردارید و ماهی 59 دلار قسط بدهید.

گران ترین گوشی اپل، آیفون 14 پرومکس یک ترابایت با قیمت هزار و 600 دلار است، اما در بسیاری از کشور های دنیا که امکان خرید آیفون اقساطی وجود دارد، مشتریان می توانند همین گوشی را با پرداخت ماهی 67 دلار در مدت دو سال، سفارش دهند. 67 دلار حتی به پول خودمان عدد زیادی نیست و تقریبا معادل سه میلیون و 350 هزار تومان می شود.

خرید آیفون با ظرفیت بالا علاوه بر قیمت، توجیه فنی هم دارد. آیفون برخلاف گوشی های سازگار با سیستم عامل اندروید، امکان پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD را ندارد و هرچقدر تعداد عکس، ویدئو، برنامه و بازی های روی گوشی بیشتر شود، کاربر به دردسر می افتد. بنابراین وقتی از نظر فنی و مالی خرید آیفون با ظرفیت بیشتر، توجیه منطقی دارد (به خصوص وقتی پای فروش اقساطی آیفون وسط باشد)، کاربران با فراغ بال سراغش می روند. در بازار ایران اوضاع کمی فرق دارد.

چرا آیفون گرانقیمت در ایران محبوب است؟

قیمت آیفون در ایران برخلاف فرمول شسته رفته اپل در بازار های دنیای، چندان بر اساس منطق مشخص نمی شود. واردکننده و فروشنده آیفون معمولا نگاهی به موجودی انبار می اندازد و ممکن است قیمت رنگ های متفاوت یک مدل آیفون با ظرفیت ثابت را با اختلاف چند میلیونی مشخص کند. معمولا هم تقاضا و استقبال خود مشتریان از یک رنگ را بهانه این کار قرار می دهند. این شیوه قیمت گذاری در مورد مقدار حافظه هم صدق می کند.

قیمت آیفون 13 با ظرفیت 128 گیگابایت، حدود 37 میلیون و 120 هزار تومان است. همین گوشی با حافظه 256 گیگابایت، 43 میلیون و 300 هزار تومان فروخته می شود. اختلاف شش میلیونی این گوشی ها را می توان با توجه به ظرفیت دو برابری آیفون گران تر و نبود قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD توجیه کرد. جلوتر که برویم موضوع مجذوب کننده تر می شود.

قیمت آیفون 13 پرو با ظرفیت 256 گیگابایت، حدود 73 میلیون تومان است. همین گوشی را می توان با ظرفیت یک ترابایت و حدود 73 میلیون و 500 هزار تومان خرید! خودتان را بگذارید جای خریدار و بگویید در چنین شرایطی چه تصمیمی می گرفتید.

قیمت آیفون 13 پرومکس 128 گیگابایت، پارت نامبر LLA فعلا حدود 82 میلیون است. اگر اصرار کنید با همین پارت نامبر محبوب LLA می توانید آیفون 13 پرومکس 256 گیگابایت را 90 میلیون تومان بخرید. هشت میلیون تومان اختلاف قیمت در ازای دسترسی به فضای ذخیره سازی بیشتر، غیرمنصفانه به نظر نمی رسد. به خصوص برای کسی که می خواهد در شرایط مالی فعلی حدود 80 تا 90 میلیون تومان بابت خرید یک گوشی موبایل پول خرج کند.

منبع: فرارو
انتشار: 14 شهریور 1402 بروزرسانی: 14 شهریور 1402 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 13241

به "چرا اپل زامبی ها آیفون گرانقیمت می خرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اپل زامبی ها آیفون گرانقیمت می خرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید