هزینه های سرسام آور مشاوره انتخاب رشته کنکور؛ 7 میلیون تومان! ، پکیج های عجیب و غریب مشاوران ، دانش آموزان فقط از این پایگاه ها مشاوره بگیرند

به گزارش آریا بلاگ، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش می گوید ارائه خدمات مشاوره انتخاب رشته کنکور به دانش آموزان در مراکز خصوصی و سایر مراکز بدون مجوز ممنوع است.

هزینه های سرسام آور مشاوره انتخاب رشته کنکور؛ 7 میلیون تومان! ، پکیج های عجیب و غریب مشاوران ، دانش آموزان فقط از این پایگاه ها مشاوره بگیرند

به گزارش خبرنگاران، با توجه به اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1402 بازار مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته داغ شده است. مشاورانی که به گفته داوطلبان و خانواده های آنها، بعضا از دانش و سواد کافی نیز برخوردار نیستند و به صرف فراگیری چند فرمول برای دانش آموزان انتخاب رشته می نمایند.

هزینه های سرسام آور مشاوره انتخاب رشته؛ از 500 هزار تا 7 میلیون تومان

تماس با بعضی از این به ظاهر موسسات مشاوره آنلاین و حضوری انتخاب رشته کنکور نشان می دهد مشاوره غیر حضوری و آنلاین از 500 هزار تومان آغاز می گردد. بعضی مشاوران نیز بین نرخ انتخاب رشته دانشگاه آزاد و سراسری تمایز قائل شده و برای انتخاب رشته غیر حضوری دانشگاه آزاد 500 هزار تومان و دانشگاه سراسری 700 هزار تومان دریافت می نمایند؛ به عبارت دیگر خانواده ها برای انتخاب رشته غیرحضوری دانشگاه آزاد و سراسری روی هم رفته حداقل باید یک میلیون و 200 هزار تومان پرداخت نمایند.

شرایط مشاوره در موسسات نام و رسم دار اما متفاوت تر است. بعضی از این موسسات برند شده برای انتخاب رشته 4 پکیج میلیونی در نظر گرفته اند اما به بهانه استفاده از مشاوران مطرح در این پکیج ها، می گویند که به نفع داوطلبان است ابتدا 200 هزار تومان به عنوان پیش ثبت نام پرداخت نمایند تا مشاور مدنظرشان را رزرو نمایند.

پکیج های عجیب و غریب مشاوران

خدماتی که در این پکیج ها ارائه می گردد شامل انتخاب رشته کامل کنکور سراسری و آزاد به همراه یاری به چیدمان فهرست رشته و دانشگاه های مورد نظر داوطلب، انتخاب رشته کامل به صورت حضوری برای داوطلبان تهرانی، مشاوره معرفی رشته و دانشگاه (مشاوره کوتاه)، مشاوره های موضوعی (شامل: تاثیر معدل در انتخاب رشته، تاثیر سهمیه 5 درصد و 25 درصد، مقایسه دانشگاه های غیرانتفاعی، آزاد، پیغام نور و غیره، گزینش بومی، قطبی، ناحیه ای،کشوری، دانشگاه فرهنگیان و ... و انتخاب رشته مخصوص علاقه مندان به دانشگاه فرهنگیان است و هزینه هر پکیج متناسب با خدمات آن فرق دارد.

برای مثال، هزینه 3 جلسه 30 دقیقه ای مشاوره انتخاب رشته کامل کنکور سراسری و آزاد و چیدمان فهرست رشته ها به صورت آنلاین و غیر حضوری یک میلیون و 500 هزار تومان عنوان شده است. بعلاوه هزینه انتخاب رشته کامل اما فقط برای کنکور سراسری و چیدمان فهرست رشته ها به صورت حضوری نیز یک میلیون و 500 هزار تومان عنوان شده است.

در این بین بسته های مقرون به صرفه تر و جمع و جورتری هم وجود دارد؛ مثلا برای مشاوره کوتاه 15 دقیقه ای که شامل معرفی رشته و دانشگاه آن هم به صورت آنلاین است، 150 هزار تومان از داوطلب گرفته می گردد. شاید همین بسته جمع و جور به نوعی دامی باشد برای ترغیب داوطلب به استفاده از پکیج های کامل تر و البته پرهزینه تر.

اما هزینه های گزاف یاد شده به همین جا ختم نمی گردد. یکی از والدین دانش آموز پایه دوازدهمی می گوید که بعضی از به اصطلاح مشاوران با تماشا دوره های چند ساعته و درحالی که خودشان هنوز دانشجو هستند و فارغ التحصیل نشده اند، برای ارائه خدمات مشاوره به دانش آموزان تا 7 میلیون تومان هم هزینه دریافت می نمایند. نهایتا نیز تنها با محاسبه بعضی فرمول ها و متناسب با رتبه داوطلب تخمین می زنند که او در فلان رشته ها قبول می گردد و رشته ها را برای داوطلب چیدمان می نمایند. سوال مهم اینجاست که آیا این مراکز به صورت قانونی فعالیت می نمایند؟

1400 پایگاه تخصصی انتخاب رشته کنکور با حضور مشاوران متخصص

معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، 1400 پایگاه تخصصی انتخاب رشته کنکور با حضور مشاوران متخصص در حوزه تحصیلی دارد که در فضای مدارس و مراکز مشاوره آموزش و پرورش در زمینه تحصیلی به دانش آموزان مشاوره می دهند. این امکان برای دانش آموزان تمام شهرستان ها، منطقه ها و نواحی کشور وجود دارد که با مراجعه به پایگاه های دایر شده در مدارس مشخص و یا مراکز مشاوره آموزش و پرورش خدمات مشاوره تحصیلی را دریافت نمایند و در هر شهرستان، منطقه و ناحیه حداقل 2 پایگاه انتخاب رشته وجود دارد.

امیر تجلی نیا مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه با توجه به اعلام نتایج کنکور، آیا مدارس در حال حاضر مشاوری برای ارائه مشاوره در زمینه انتخاب رشته دارد، اظهار کرد: معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در راستای عملیاتی کردن راه چاره 3-21 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تکالیف محوله در سند نظام جامع هدایت و مشاوره مصوب نهصد و نود و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر یاری دانش آموزان در کسب و ارتقای شایستگی های پایه روانی - اجتماعی ، تحصیلی و انتخاب آگاهانه و آزادانه مسیر زندگی تحصیلی و شغلی و نیز به منظور ایجاد وحدت رویه در روند ارائه خدمات مشاوره تحصیلی انتخاب رشته کنکور به دانش آموزان و خانواده های آنان به وسیله پایگاه های انتخاب رشته کنکور، شیوه نامه مدیریت پایگاه های انتخاب رشته کنکور سراسری و موسسات آموزش عالی در سال تحصیلی 1403-1402 به استان ها ابلاغ نموده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس با عنایت به شرح وظایف مندرج در شیوه نامه مذکور، مشاوران مدارس با شرط دارا بودن شایستگی های عمومی و حرفه ای و تخصصی اعم از دارابودن تخصص و تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته کنکور، تسلط به روش ها و فنون مشاوره تحصیلی و فرآیند انتخاب رشته کنکور، آشنایی با قوانین و مقررات، آیین نامه ها، شیوه نامه ها و دستورالعمل های مربوطه و آخرین تغییرات کنکور و شرکت در دوره ارتقای مهارت های تحصیلی، مشاوران انتخاب شده اند و به ارائه خدمات مطلوب مشاوره انتخاب رشته به دانش آموزان و خانواده های آنان اقدام می نمایند.

معرفی مشاورین تحصیلی مورد اعتماد آموزش و پرورش به داوطلبان کنکور

تجلی نیا بعلاوه در پاسخ به اینکه اساسا آیا آموزش و پرورش فهرستی از مشاورین تحصیلی مورد اعتماد دارد که به والدین اطلاع رسانی کند و والدین به جای پرداخت هزینه های گزاف به این مشاورین مراجعه نمایند، شرح داد: بر اساس بخشنامه ابلاغی معاونت پرورشی و فرهنگی، مشاوران متخصص حوزه تحصیلی در منطقه ها انتخاب می شوند. کمیته استانی و شهرستان - منطقه و ناحیه بر اساس شرح وظایف مشخص شده، به برنامه ریزی به منظور اطلاع رسانی مناسب به دانش آموزان، والدین، فرهنگیان و عموم مردم در مورد معرفی پایگاه های انتخاب رشته، معرفی مشاوران، آدرس و شماره تلفن پایگاه ها به وسیله حضور در رسانه و شبکه های استانی، فضای مجازی و شبکه شاد، تهیه پوستر، تراکت، نصب بنر در درب ورودی هر پایگاه و سطح شهر و ... اقدام می نمایند.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش، تاکید نمود: ارائه خدمات مشاوره انتخاب رشته کنکور به دانش آموزان صرفاً در پایگاه های معرفی شده و دارای تأییدیه از سوی اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی که دارای تأییدیه فضای پایگاه و صلاحیت اخلاقی تمامی عوامل اجرایی است و نیز مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی استان که دارای صلاحیت حرفه ای و تخصصی مشاوران است، انجام می گردد و ارائه خدمات در مراکز خصوصی و سایر مراکز بدون مجوز اکیدا ممنوع است.

راه اندازی 2 پایگاه انتخاب رشته در هر شهرستان، منطقه و ناحیه از سوی آموزش و پرورش

وی اعلام کرد: بعلاوه در هر شهرستان، منطقه و ناحیه 2 پایگاه انتخاب رشته راه اندازی می گردد. یکی از پایگاه ها در مرکز مشاوره شهرستان، منطقه و ناحیه و پایگاه دوم در یکی از مدارس مشخص تشکیل می گردد. مدارس مشخص در واقع یکی از برترین مدارس شهرستان، منطقه و ناحیه هستند که دید و ذهنیت عموم مردم و بخصوص دانش آموزان و خانواده های آنان به این مدرسه مطلوب است و از نظر سطح علمی دانش آموزان، امکانات و تجهیزات و سطح دسترسی شرایط مناسب دارد و در محله امن شهرستان، منطقه و ناحیه قرار گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 مرداد 1402 بروزرسانی: 29 مرداد 1402 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 13142

به "هزینه های سرسام آور مشاوره انتخاب رشته کنکور؛ 7 میلیون تومان! ، پکیج های عجیب و غریب مشاوران ، دانش آموزان فقط از این پایگاه ها مشاوره بگیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه های سرسام آور مشاوره انتخاب رشته کنکور؛ 7 میلیون تومان! ، پکیج های عجیب و غریب مشاوران ، دانش آموزان فقط از این پایگاه ها مشاوره بگیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید