رویکردی متفاوت و جامع به دستاورهای علمی در کتاب تازه سازمان انرژی اتمی ایران

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگاران ، توسعه روزافزون بهره برداری از مواهب فناوری صلح آمیز هسته ای به ویژه در دهه های اخیر و تأثیر گسترده آن در تامین رفاه جوامع بشری موجب آن شده است تا توسعه فعالیت های سازمان انرژی اتمی ایران خصوصاً در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف بهره مندی کشور از مزایای این فناوری نوین، با رشدی شتابان همراه شده و تثبیت حقوق انکارناپذیرِ نسل های کنونی و آینده ایران اسلامی با قدرت و صلابت در دستور کار قرار گیرد.

رویکردی متفاوت و جامع به دستاورهای علمی در کتاب تازه سازمان انرژی اتمی ایران

برنامه ریزی بلندمدت به منظور فراوری برق هسته ای، تکمیل زنجیره تأمین سوختِ مورد احتیاجِ واحدهای نیروگاهی، توسعه روزافزون کاربرد پرتوها در حوزه بهداشت و درمان، صنعت، کشاورزی و نیز ایجاد بسترِ مناسب برای بهره مندی بهینه از امکانات و ظرفیت های موجود در حوزه علوم و فنون لیزر و کوانتوم، بخشی از منظره ترسیم شده برای پیشبرد اهداف کلان صنعت هسته ای است.

مطالب مندرج در دو جلد کتابِ آشنایی با انرژی هسته ای و کاربردهای آن با هدف آشنایی تمام جامعه، به ویژه دانش آموزان در سطوح انتها دوره متوسطه با مبانی دانش هسته ای و کاربردهای متنوع آن تهیه شده است.

در نگارش دو جلد کتاب این نکته مورد توجه قرار گرفته که بخش وسیعی از افراد جامعه و کسانی که از آشنایی مختصری با علوم و فنون هسته ای برخوردارند، از این توانایی بهره مند شوند تا خود را مخاطب اصلی اثر بیابند.

در جلد اول، به استفاده از ظرفیتِ نیروگاه های هسته ای جهت تأمین بخشی از برق مورد احتیاج دنیا و معرفی نیروگاه اتمی بوشهر پرداخته شده است. افزون بر این، مراحل فراوری سوخت هسته ای در کنار تأسیسات مربوط به چرخه سوخت به طور اجمالی مورد اشاره قرار گرفته است. در ادامه به آنالیز روش های فراوری آب سنگین و سایر ایزوتوپ های پایدار، آشنایی با سیستم پیشران هسته ای و انرژی همجوشی هسته ای و دستاوردهای کشور در این حوزه ها پرداخته شده است.

در جلد دوم نیز بعضی از کاربردهای متنوع و متعدد پرتوها در حوزه های مختلف از جمله در عرصه پزشکی، صنعت، کشاورزی و مواد غذایی و بعلاوه در زمینه محیط زیست تشریح شده و در ادامه به آنالیز فناوری هایی همانند رآکتورهای تحقیقاتی، شتاب دهنده ها، لیزر، کوانتوم و سانتریفیوژهای مورد استفاده در سلامت و صنعت و دستاوردهای کشور در این حوزه ها پرداخته شده است.

در انتها اثر نیز برای آشنایی مخاطبانِ با اهمیت و حساسیت مبحث ایمنی در صنعت هسته ای و پسمانداری، بعضی از اقداماتی که در این بخش با موفقیت همراه بوده، معرفی شده است.

در این اثر با رویکردی متفاوت تصویری اجمالی و در عین حال جامع و کاربردی، مطالب و موضوعاتِ علمی مرتبط با انرژی هسته ای ارائه شده تا فضای مناسبی جهت معرفی دقیق ترِ دستاوردها و افتخارهای صنعت هسته ای کشورمان فراهم گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 8447

به "رویکردی متفاوت و جامع به دستاورهای علمی در کتاب تازه سازمان انرژی اتمی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویکردی متفاوت و جامع به دستاورهای علمی در کتاب تازه سازمان انرژی اتمی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید