تشخیص بهتر سرطان کلیه با هوش مصنوعی

به گزارش آریا بلاگ، محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در مطالعه اخیرشان در حال استفاده از فناوری هوش مصنوعی هستند تا توسط آن بتوانند با اطمینان بیشتری بیماران مبتلا به سرطان کلیه و کووید-19 را تشخیص دهند.

تشخیص بهتر سرطان کلیه با هوش مصنوعی

سرطان کلیه جزو 10 سرطان شایع دنیا است. در سال 2019، انجمن سرطان آمریکا 73 هزار و 820 فرد جدید مبتلا سرطان کلیه را شناسایی کردند.

سی تی اسکن یکی از روش هایی است که رادیولوژیست ها از آن برای تشخیص سرطان کلیه استفاده می نمایند. حال محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در حال ترکیب فناوری یادگیری عمیق با داده های سی تی اسکن هستند تا به رادیولوژیست ها یاری نمایند تا با اطمینان بیشتری این سرطان را تشخیص دهند.

محققان همچنین امیدوارند که چنین پیشرفت هایی بتواند به درک بهتر پیش آگهی بیماران در مقابله با سرطان کلیه و همچنین تشخیص بهتر بیماری هایی مانند کووید-19 که در آن بدن هر فرد واکنش مختلفی نسبت به این عفونت نشان می دهد، یاری کند.

اخیرا پزشکان از سی اسکن با کنتراست(contrast enhanced CT)که در آن ماده حاجب به درون بدن آنها تزریق و باعث ایجاد تغییراتی در بدن می گردد که در آن مشاهده تومورها راحت تر خواهد بود و منجر به تشخیص بهتر سرطان های کلیوی می گردد.

سی تی اسکن کنتراست به دلیل تغییر در عروق مشاهده شده در چنین سرطان هایی می تواند به تشخیص سرطان های خاص مانند سرطان کلیه یاری کند. طی این مطالعه محققان تومور موجود در بدن بیماران را در چهار زمان مختلف بطور همزمان آنالیز کردند. نخست قبل از تزریق ماده حاجب، سپس 30-40 ثانیه بعد از تزریق و بعد 80-90 ثانیه بعد از تزریق و در نهایت حدود پنج دقیقه بعد تزریق ماده مذکور. آنها دریافتند ماده حاجب به شناسایی خصوصیات مرتبط با عروق یاری می نماید، به عنوان مثال انجام این کار به محقان یاری می نماید تا دریابند چه میزان خون در تومور جریان دارد و یا اینکه تومور تا چه حد پیشرفت نموده است و یا اینکه می تواند نشان دهد که بیمار ممکن است چه نوع توموری داشته باشد.

محققان اظهار کردند کار الگوریتم یادگیری عمیق در این روش این است که داده های جمع آوری شده در تمام مراحل اسکن کنتراست را به طور دقیق تجزیه و تحلیل می نماید.

محققان گفتند: ما هیچ تصویربرداری اضافی را انجام نمی دهیم. ما از تصاویر قبلاً جمع آوری شده استفاده می کنیم و سپس آنها را به روشی متفاوت ارزیابی می کنیم، بنابراین هزینه اضافی برای بیمار در نظر گرفته نمی گردد. به این ترتیب، تصاویر جمع آوری شده می توانند اطلاعات بیشتری را در دسترس کارشناسان قرار دهند.

محاسبات رادیومیک سی تی اسکن سه تا چهار نفر می تواند حدود 30-40 دقیقه طول بکشد اما یک الگوریتم هوش مصنوعی که با همان داده ها کار می نماید می تواند در عرض چند ثانیه نتیجه را اعلام کند. استفاده از روش یادگیری عمیق همچنین می تواند به شناسایی نشانگرهای جدید که تا به امروز کشف نشده اند یاری کند. در این مطالعه، الگوریتم یادگیری عمیق توانست با دقت 78 درصد نتایج اسکن ها را درست تشخیص داده و آنالیز کند.

یافته های این مطالعه در مجلهRadiology منتشر شد.،ایسنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4211

به "تشخیص بهتر سرطان کلیه با هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص بهتر سرطان کلیه با هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید