اختلاف فاحش محتوای گوگرد در مازوت ایران به نسبت کشورهای پیشرفته

به گزارش علی بلاگ، تهران (پانا) - مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت مازوت تولیدی در ایران، 35 هزار پی پی ام گوگرد دارد، در صورتی که مازوتی که در کشورهای پیشرفته و در کشتی ها مصرف می گردد، 500 پی پی ام گوگرد دارد.

اختلاف فاحش محتوای گوگرد در مازوت ایران به نسبت کشورهای پیشرفته

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، حسین شهیدزاده که به صورت برخط با شرکت نمایندگان در این همایش سخن می گفت، اضافه نمود: امسال هوای پایتخت آلوده تر از پارسال است اما این آلودگی تا کنون کمتر از 10 روز است و آنچه که باعث بیشتر به نظر رسیدن روزهای آلوده شده است، سختگیرانه تر شدن روش اندازه گیری آلودگی هواست.

وی در خصوص دلیل تغییر شاخص آلودگی هوا توضیح داد: معیار اندازه گیری شاخص آلاینده های هوا توسط وزارت بهداشت، اعلام می گردد و این اندازه گیری تا سال گذشته بر اساس استانداردهای سال 2009 انجام می شد اما از امسال بر مبنای دستورالعمل جدید و استانداردهای سال 2019 انجام می گردد و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دخل و تصرفی در آن ندارد.

شهیدزاده روش مرسوم در محاسبه شاخص آلودگی هوا که از سوی وزارت بهداشت نیز ابلاغ می گردد را روش EPA (سازمان محیط زیست آمریکا) بیان کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی در زمینه محاسبه آلودگی هوا شاخص ندارد، بلکه توصیه هایی ارائه می دهد تا کشورها با عمل به آن ها، شرایط مطلوبی را ایجاد نمایند که برای مثال، می تواند به رساندن متوسط سالانه غلظت آلاینده های 2 و نیم میکرون به 10 میکروگرم در متر مکعب اشاره نمود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس استاندارد یورو 4، گازوییلی که در تهران برای حمل و نقل توزیع می گردد، محتوی گوگرد 50 پی پی ام است اما گازوییلی که در صنایع توزیع می گردد، محتوی گوگرد 3 تا 7 هزار پی پی ام است، اظهار کرد: مازوت تولیدی در ایران، 35 هزار پی پی ام گوگرد دارد، در صورتی که مازوتی که در کشورهای پیشرفته و در کشتی ها مصرف می گردد، 500 پی پی ام گوگرد دارد.

شهیدزاده با بیان اینکه قطعاً گازوییلی که در کشور ما استفاده می گردد از مازوتی که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد آلوده تر است، توضیح داد: پس نباید ابراز خرسندی کنیم که در صنایع به جای مازوت، گازوییل استفاده می گردد، چرا که هر دو آلایندگی زیادی دارند و مصرف آن ها خطرناک است.

وی در خصوص جُرم انگاری عدم اجرای قانون هوای پاک از سوی دستگاه های مسئول گفت: البته نباید انتظار داشته باشیم که زیرمجموعه دولت از هم شکایت نمایند، هرچند سازمان محیط زیست ناظر اجرای قانون هوای پاک است اما بهترین ضمانت اجرایی برای این قانون که مجلس شورای اسلامی آن را وضع نموده، خود مجلس است که ابزار قانونی هم در اختیار دارد، کما اینکه کمیسیون اصل 90 به موضوع آلودگی هوا ورود نموده است.

شهیدزاده با اشاره به اینکه شهرداری تهران به وسیله بهینه سازی حمل و نقل عمومی نمی تواند معضل آلودگی هوا را حل نماید، چرا که این موضوع تنها حدود 7 تا 8 درصد بر کاهش آلودگی هوا مؤثر است، اظهار کرد: وقتی می توان آلودگی هوا را به صفر رساند که حمل و نقل عمومی، پاک و برقی باشد و تا زمانی که از سوخت فسیلی در وسایل نقلیه عمومی استفاده می گردد، نباید انتظار داشته باشیم آلودگی هوا به عدد صفر برسید.

وی با بیان اینکه خودروهای دیزلی و گازوییلی مانند مینی بوس ها، اتوبوس های شرکت واحد، اتوبوس های خصوصی و کامیون ها به طور کلی سهم 33 درصدی در آلودگی هوای تهران دارند، توضیح داد: یکی از راه حلها این است که هم ناوگان، نوسازی گردد اما عملاً چنین کاری به دلیل شرایط مالی، امکان پذیر نیست و راه حل دیگر، استفاده از فیلتر دوده در اگزوز است که 99 درصد آلودگی را جذب می نماید و به جرأت می گویم، هوایی که از اگزوز خودروهای فیلتردار خارج می گردد، پاک تر از هوای کنونی تهران است و به عبارتی، اگر مردم هوای اگزوز خودروی فیلتردار را استنشاق نمایند، بهتر نفس می کشند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در خاتمه اظهارات خود در رویداد برخط آلودگی هوا و صدا از نتایج خوب نصب آزمایشی فیلتر دوده اطلاع داد و گفت: هرچند با استفاده از این قطعه، حجم قابل توجهی از میزان آلایندگی خودروهای دیزلی کاهش می یابد اما نباید توقع داشته باشیم آلایندگی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی تهران با نصب فیلتر دوده به طور کامل حل گردد، چرا که ناوگان اتوبوسرانی پایتخت حتما احتیاج به نوسازی و تعمیر دارد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "اختلاف فاحش محتوای گوگرد در مازوت ایران به نسبت کشورهای پیشرفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف فاحش محتوای گوگرد در مازوت ایران به نسبت کشورهای پیشرفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید