یک دهه از زندگی مالی مردم ایران در قرن چهاردهم مستندسازی شده است

به گزارش آریا بلاگ، تهران (پانا) - برنامه خانه ما جذاب ترین رئالیتی شوی خانوادگی ایرانی است که در هر شهر ایران با شرکت سه خانواده واقعی برگزار می گردد. این خانواده ها باید یک ماه را با بودجه ای معین جلوی دوربین های خانه ما زندگی نمایند و در چالش ها و مأموریت های مسابقه با یکدیگر رقابت نمایند. مهم ترین مأموریت آن ها راه اندازی یک کسب وکار خانگی و خانوادگی است.

یک دهه از زندگی مالی مردم ایران در قرن چهاردهم مستندسازی شده است

احمد شفیعی، تهیه نماینده خانه ما در گفت وگو با پانا درباره مباحث آموزشی مالی که در این برنامه مطرح می گردد، گفت: ما از ابتدا تأکید داشتیم که مسابقه به سمت سبک زندگی و اقلیم نرود. به دلیل اینکه این مدل کارها زیاد، در تلویزیون ساخته می گردد. از ابتدا تأکید ما این بود که این برنامه راهنمای سواد مالی خانواده باشد. مفاهیم ساده و کلی در اقتصاد است که بیشتر هم به مدیریت هزینه مربوط است. درآمد خانواده ها معمولاً ثابت است و ساده نیست که بخواهند درآمد خودشان را تغییر دهند ولی می توانند هزینه ها را مدیریت نمایند. خیلی وقت ها ما به این توجه نمی کنیم که با یک بودجه ثابت و با فکر و آنالیز تجارب و خلاقیت خیلی بهتر و شادتر می گردد زندگی کرد. این برنامه کوشش می نماید ایده هایی را در اختیار مخاطب قرار دهد که بتوان با بودجه محدود خوب زندگی کرد زیرا همواره خانواده این دغدغه را دارد که چطور با بودجه و درآمد محدود بتواند گذران زندگی کند.

سعی می کنیم مدیریت هزینه را به خانواده ها آموزش دهیم

شفیعی با اشاره به تغییراتی که در این مستند خانوادگی به دلیل تغییر شرایط مالی جامعه ایجاد شده است، اضافه کرد: در فصل های ابتدایی مدیریت هزینه نمودهای ساده دغدغه برنامه بود ولی به مرور که جلو رفتیم مباحث دیگر از سواد مالی را اضافه می کنیم، مانند مدیریت درآمد، مدیریت سرمایه گذاری و مواردی از این قبیل که برگ خریدهای سبک زندگی هستند. برای مثال در فصل دهم مقایسه سبک زندگی با کشورهای همسایه یا چالش نگهداری یا همزیستی با افراد مسن در خانواده ازجمله چالش ها و دغدغه های فصل دهم بودند.

تهیه نماینده برنامه خانه ما گفت: روزبه روز چالش های برنامه می تواند متفاوت باشد و تغییر کند. برای مثال در فصل نهم به خاطر شرایط کرونا فراوریهای رسانه ای محدودشده بود و ما باملاحظه کرونا تغییراتی، ایجاد کردیم و ساختار برنامه تغییر کرد. رقابت آنلاین بین شهرهای مختلف صورت گرفت و مخاطبان هم استقبال خوبی کردند. در حوزه مالی هم همین طور ما با مشورت کارشناسان چالش ها را طراحی کردیم.

یک دهه از زندگی مالی مردم مستندسازی شده است

تهیه نماینده برنامه مستند خانه ما درباره تجربه ده سال این برنامه و دستاوردهای آن گفت: یکی از ویژگی های مهم این برنامه مستند این است که بعد از 10 برنامه در مدت زمان 8 سال مجموعه مستندی از فرهنگ و سبک زندگی و اقلیم مردم کشورمان را در دهه آخر قرن هجری شمسی ثبت نموده ایم؛ یعنی ما تقریباً دراین ده سال، ویژگی های فرهنگی و حتی مالی شهرهای مختلف کشورمان حتی در حوزه تورم را ثبت نموده ایم. اگر نگاه کنید در فصل های اول، بودجه شرکت نماینده ها 500 هزار تومان بود و در خاتمه برنامه تقریباً چیزی حدود 200 تا 250 هزار تومان باقی می ماند. در فصل های آخر، بودجه به یک و نیم میلیون رسید و چالش برنامه این بود که چقدر از این بودجه می ماند. با توجه به هزینه ها چالش بزرگی بود. درواقع در این ده سال سبک زندگی، سبک سفر رفتن، پوشش، مهمانی دریافت و غیره تغییر نموده است. حالا شاید 20 یا 30 سال آینده، موردتوجه پژوهش گران و مخاطبان قرار گیرد و بازپخش شیرین و درس آموزی داشته باشد.

توسعه ایده های اشتغال زایی توسط شرکت نمایندگان برنامه

احمد شفیعی در رابطه با بازخوردهای شرکت نمایندگان بعد از مسابقه گفت: بازخوردهای خیلی خوبی از طرف شرکت نماینده های مسابقه داشتیم. شرکت نماینده ها بعد از مسابقه دیدشان نسبت به سبک زندگی عوض می گردد. اینکه با هزینه کم می توان شاد و باکیفیت زندگی کرد، برایشان جالب است. لزوماً، حقوق بالا آدم ها را خرسند نمی نماید. مشورت در خانواده و اینکه چطور بودجه شان را مدیریت نمایند و چطور هزینه نمایند و به مهمانی بروند و خوش بگذرانند برایشان تجربه جالبی است. حتی شرکت نمایندگانی داشتیم که بعد از برنامه ایده هایی که در بخش های اشتغال زایی داشتند را توسعه دادند.

چالش حضور قومیت های مختلف در مسابقه خانه ما

شفیعی با اشاره به حضور قومیت های مختلف در برنامه مستند خانه ما عنوان نمود: موضوع حضور قومیت ها همواره برای برنامه ساز چالش است که اگر بتواند به خوبی مدیریت کند، تبدیل به یک جذابیت در برنامه سازی می گردد. برای مثال در فصل هشتم در مشهد، خانواده ای داریم که این ها از افغان هایی هستند که مهاجرت نموده اند و در مشهد ساکن شدند. انتخاب این شرکت نماینده ازیک طرف انتقادهای تندی را به سمت ما داشت که چرا از خود افراد خراسان و مشهد انتخاب نکردید ولی از طرف دیگر یک سری از مخاطبان اما باانرژی تشکر کردند و معتقد بودند جذابیت های جالبی در فرهنگ افغانستان وجود دارد حالا از لباس و پوشششان گرفته تا غذاهای جالبی که درست می نمایند. می خواهم بگویم خیلی از این تناقض ها و هم نشینی ها اتفاق های جالبی را رقم زد.

او اضافه کرد: همزیستی فرهنگ های مختلف برای ما شیرین است و در حین فراوری برنامه به ما انرژی می دهد اما باید حواسمان باشد که برخی حرف و رفتارها در پخش کار حساسیت ایجاد نکند. در این شرایط است که برنامه دیده می گردد و مخاطب پیدا می نماید. خیلی تجربه های خوبی داشتیم و ایده های خاصی به ما داد. برای مثال مسابقه در روستا برگزار گردد و خانه ما را کوچک تر کنیم و مسائل بازندگی شهری فرق کند و حتی به این فکر کردیم که مسابقه رابین کشورهای همسایه برگزار کنیم.

تهیه نماینده خانه ما در خاتمه از تغییر و تحولات در قسمت های آینده مستند خانه ما اطلاع داد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 6545

به "یک دهه از زندگی مالی مردم ایران در قرن چهاردهم مستندسازی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک دهه از زندگی مالی مردم ایران در قرن چهاردهم مستندسازی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید