گیاه خواری، بله یا خیر؟!

به گزارش علی بلاگ، شکی نیست که رژیم های گیاه خواری برای سلامتی شما مفید هستند. خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، برخی سرطان ها و دیابت نوع 2 در گیاهخواران کم تر از دیگران است.

گیاه خواری، بله یا خیر؟!

گیاه خواری چه تاثیری بر سلامت دارد؟

آنتی اکسیدان های موجود در برخی مواد گیاهی مانند کلم بروکلی و گوجه فرنگی، می توانند به محافظت در برابر سرطان کمک کنند. گیاه خواری باعث تناسب اندام، کاهش وزن، تنظیم فشار خون، کاهش علائم آسم و بهبود سلامت استخوان می شود. در ادامه این مطلب از علی بلاگ درباره فواید و معایب گیاه خواری صحبت خواهیم کرد.

معایب گیاه خواری

کمبود مواد مغذی

وقتی هر یک از گروه های اصلی غذایی را محدود کنید، ممکن است با کمبود مواد مغذی روبرو شوید. در گیاهخواران، حذف محصولات گوشتی نیاز به یافتن منابع جایگزین ویتامین ها و مواد معدنی خاص را افزایش می دهد. در رژیم گیاه خواری باید مراقب کمبود برخی مواد مغذی باشید. مانند: ویتامین B12، کلسیم، آهن، روی، ید، ویتامین D، اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین.

مواد مغذی اصلی که باید در رژیم گیاه خواری نگران آن ها باشید ویتامین B12 و آهن هستند. ویتامین B12 عمدتا از محصولات حیوانی مانند گوشت گاو و غذاهای دریایی حاصل می شود. به همین دلیل، گیاهخواران در معرض خطر کمبود ویتامین B12 قرار دارند. برای رفع این نیاز ممکن است لازم باشد گیاهخواران مصرف تخم مرغ، شیر، غذاهای غنی شده یا مکمل را افزایش دهند. محققان دریافتند که گیاهخواران بیش تر از افراد غیر گیاهخوار به کمبود آهن مبتلا می شوند. بنابراین به گیاهخواران توصیه می شود منابع قابل دسترس آهن از جمله حبوبات، غلات و سبزیجات دارای برگ تیره را بیش ترمصرف کنند.

کاهش سطح کراتین

کراتین یک اسید آمینه است که توسط عضلات استفاده می شود. کراتین یک آمینو اسید غیر ضروری است که با سنتز سایر اسیدهای آمینه مانند گلیسین، آرژنین و متیونین ساخته می شود. این ماده معمولا به صورت مکمل توسط ورزشکاران حرفه ای مصرف می شود اما در گوشت و ماهی نیز یافت می شود. از آنجا که گیاهخواران چنین محصولاتی را مصرف نمی کنند، ممکن است سطح کراتین آن ها از افراد غیر گیاهخوار پایین تر باشد.

افزایش سطح کلسترول

به نظر نمی رسد که افزایش سطح کلسترول یکی از مضرات گیاه خواری باشد. گیاه خواران برخی از محصولات حیوانی حاوی کلسترول از جمله شیر و تخم مرغ را مصرف می کنند. اگرچه این محصولات پروتئین بالایی دارند اما کلسترول موجود در تخم مرغ ممکن است باعث افزایش سطح کلسترول در گیاهخواران شود.

چند پیشنهاد غذایی برای گیاه خواران

چند غذای سالم که در رژیم گیاه خواری قابل توصیه است عبارتند از:

میوه ها: سیب، موز، توت، پرتقال، خربزه، گلابی و هلو.

سبزیجات: سبزیجات برگ دار، مارچوبه، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و هویج.

غلات: کینوا، جو، گندم سیاه، برنج و جو دوسر.

حبوبات: عدس، لوبیا و نخود.

آجیل: بادام، گردو، بادام هندی و شاه بلوط.

بذر: دانه های کتان و دانه های چیا.

چربی های سالم: روغن نارگیل، روغن زیتون و آووکادو.

پروتئین ها: توفو، تخم مرغ و محصولات لبنی.

منبع: پیام دلتا

به "گیاه خواری، بله یا خیر؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه خواری، بله یا خیر؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید