گفتمان مبارزه با رانت و فساد در بعضی انتصابات دولت رعایت نشد، تشکل های دانشجویی به مطالبه راه چاره ها بپردازند

به گزارش آریا بلاگ، همزمان با برگزاری چهل و پنجمین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی میزگرد رویکرد عدالتخواهانه به دولت رئیسی برگزار گردید.

گفتمان مبارزه با رانت و فساد در بعضی انتصابات دولت رعایت نشد، تشکل های دانشجویی به مطالبه راه چاره ها بپردازند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، همزمان با برگزاری چهل و پنجمین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی یادبود مرحوم علامه محمدرضا حکیمی، میزگرد رویکرد عدالتخواهانه به دولت رئیسی با حضور میلاد گودرزی فعال عدالتخواه، مسعود براتی کارشناس تحریم و روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار گردید.

مسعود براتی دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی در این نشست گفت: در مواجهه با دولت آقای رئیسی نگاه صفر و یکی به ما کمکی نمی نماید؛ بنابراین باید مبنی بر واقع گرایی کار کرد و ناظر به مسائل کلان ببینیم یک حرکت درست بوده یا نه.

وی با بیان اینکه دولت آقای رئیسی را نمی توانیم دولتی اصولگرا بنامیم یا دولتی انقلابی، اضافه نمود: از کابینه دولت گرفته تا شخص آقای رئیسی، نه همگی انقلابی هستند، نه کاملا اصولگرا؛ اما در لایه های گفتمانی ایراد خاصی نمی توان به دولت گرفت.

براتی اعلام کرد: عدالت، مبارزه با رانت و فساد و چیزهای دیگر، همگی در گفتمان دولت وجود دارند، اما در انتصاباتی که اتفاق افتاده، بعضا چنین گفتمانی دنبال نشده مثلا در انتصاب وزیر بهداشت که مسئله تعارض منافع رعایت نشده است.

این کارشناس تحریم با تاکید بر اینکه نباید در دام انتقادهای ریز و جزئی بیفتیم، گفت: همیشه باید دیدمان کلان باشد. در این دولت که به هر روی دولت حزب اللهی حساب می گردد، این خطر وجود دارد که ما دچار تقلیل گرای شویم و به مسائل جزئی و بعضا فاقد اهمیت انتقاد کنیم.

براتی اضافه نمود: باید مبانی خودمان را بیش از پیش قوی کنیم. با این تسلط می توانیم نگرش دقیق تری به مسائل دولت داشته باشیم و بعلاوه کنش مان صحیح تر می گردد.

وی با بیان اینکه بنده شخصیت آقای رئیسی را به واقع دغدغه مند و پرکار می دانم اظهار کرد: براورد بنده نسبت به دولت، دولتی مرکب از تهدیدهای بسیار و فرصت های بسیار است. با این وجود در این نقطه ای که هستیم احتیاج به مطالبه های دلسوزانه داریم.

تشکل های دانشجویی به مطالبه راه چاره ها بپردازند

گودرزی فعال عدالتخواه هم گفت: من ابتدا نکته ای در خصوص تشکل دانشجویی عرض می کنم. ما باید ببینیم کجای دنیا سیاست ایستاده ایم. ما به اسم یک نهاد اجتماعی همیشه باید حواسمان باشد که بیرون از نهادهای قدرت نظیر دولت و مجلس هستیم؛ البته ممکن است که این دیدگاه در این دولت خدشه دار گردد.

وی اضافه نمود: دوگانه ای از شکل نقش آفرینی وجود دارد که مانند یک طیف است. من یک سر این طیف را، کارهای کارشناسی و فن سالارانه و سر دیگر طیف را فراوری قدرت و نزاع های سیاسی می دانم. طی این سال هایی که گذشته، امروز باید تصمیم درستی راجع به این مسئله بگیریم که قرار است کجای این طیف بایستیم؟ باید نقطه تعادل خودمان را تعیین کنیم.

این فعال عدالتخواه گفت: نظر من این است که خروجی رادیکال هر کدام از این دو طیف، نامطلوب است. ما در خصوص مسائل بسیاری مشکل ندانستن یا نداشتن راه چاره را نداریم، مثل مسئله مالیات. این دید به این دلیل اشتباه است که دید سیاسی درستی ندارد، چون به تعارضات منافع نگاه نمی نماید. نمی داند تا وقتی که شما قدرت و رانتی نداشته باشید، نمی توانید تغییر مطلوبی را ایجاد کنید. از آن طرف طیف هم، شما به یک فرد غوغاسالار و بدون حرف درست و ایجابی تبدیل می شوید.

گودرزی اعلام کرد: آسیب شناسی من این است که ما بیشتر از اینکه به راه چاره ها احتیاج داشته باشیم، احتیاج به مطالبه راه حال ها داریم. بعلاوه به دلیل اینکه ما تشکل دانشجویی هستیم و اندیشکده نیستیم، تاثیر بیشتر بر این مسئله می گذارد.

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ما گعده هایی با بعضی از رفقای عدالتخواه داریم با موضع اینکه ادامه جریان عدالتخواهی چگونه باید باشد؟ این به معنای نفی گذشته نیست، بلکه به دلیل طی شدن زمان و تغییراتی است که بوجود آمده و احتیاج به بروزرسانی راهکارهاست.

وی اضافه نمود: وقتی دولت و مجلس لااقل حرف از عدالت می زنند ایجاب می نماید که ما از مطالبه گری صرف خارج شویم و راه را هم تعیین کنیم. بعلاوه انقلابی بودن باید از یک موضوع شعاری و موهوم خارج گردد و پوسته هایش برداشته گردد و خود را از یک کار پوپولیستی و شعاری گونه متمایز کند.

ایزدخواه اعلام کرد: ما احتیاجمند پیوستگی بین حلقه های عدالتخواه و کارهای مطالبه گرانه تا بحث های پژوهشی و البته افرادی که تعیینا وارد سیاست شده اند، هستیم. این نشانه از رشد جریان عدالتخواه است اما به نظر می رسد این حلقه ها پیوستگی لازم وجود ندارد. اگر این حلقه ها به درستی با هم متصل بشوند، دیگر اشتباهات مصداقی افراد عدالتخواه باعث تخطئه تمامی عدالتخواهان و جریان عدالتخواهی نمی گردد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7916

به "گفتمان مبارزه با رانت و فساد در بعضی انتصابات دولت رعایت نشد، تشکل های دانشجویی به مطالبه راه چاره ها بپردازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفتمان مبارزه با رانت و فساد در بعضی انتصابات دولت رعایت نشد، تشکل های دانشجویی به مطالبه راه چاره ها بپردازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید