کرونا و چالش تولید کنندگان انبه

به گزارش آریا بلاگ، تاجران میوه در پاکستان به عنوان چهارمین تولیدکننده انبه جهان، نسبت به فعالیت برخی از سودجویان برای سوء استفاده از اوضاع کرونایی در صادرات انبه به کشورهای همسایه از جمله ایران ابراز نگرانی کرده و گفتند: خریداران انبه بدون طی مراحل ضدعفونی این میوه، موقعیت صادرات رسمی آن را به خطر انداخته اند.

کرونا و چالش تولید کنندگان انبه

گروهی از تاجران انبه در پاکستان که بیشترین محموله های خود را به کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران صادر می کنند، روز یکشنبه به رسانه های این کشور گفتند: این روزها برخی از بازرگانان سودجو برای به دست آوردن پول زیاد و عبور از مراحل بازرسی، فرآیند آب داغ (ضدعفونی انبه در دمای بالا) را دور زده و با این کار غیراخلاقی موجب تاثیر منفی بر صادرات این میوه مورد علاقه به سایر کشورها می شوند.

انجمن تاجران انبه پاکستان طی نامه ای به رسانه های این کشور اظهار کردند: سال های اخیر گروهی از مرکز قرنطینه ایران برای بازرسی کارخانه های تصفیه آب گرم جهت ضدعفونی کردن انبه ها که از سوی اداره حفاظت از گیاهان تاسیس شده است، بازدید کرده و رضایت خود را از شرایط پنج مرکز ضدعفونی کننده انبه اعلام کردند.

اما این روزها مدارک قوی به دست آمده که سودجویان در برخی از مراکز شهر کراچی و برخی از شهرهای ایالت سِند در جنوب این کشور، بدون طی مراحل ضدعفونی، اقدام به بسته بندی فوری انبه ها می کنند.

تاجران پاکستانی، نادیده دریافت فرآیند ضدعفونی انبه را تهدید جدی علیه صادرات این میوه دانسته و ابراز نگرانی کردند که اگر محموله های غیربهداشتی انبه متعلق به پاکستان در ایران شناسایی شود، مقامات ایرانی بلافاصله برخورد کرده و ممنوعیت فوری بر واردات انبه را تحمیل خواهند کرد.

آنان هشدار دادند: اقدامات غیراخلاقی سودجویان علیه صادرات استاندار انبه در شرایط کرونایی در پاکستان قابل تحمل نیست و مسئولان باید با عاملان آن به شدت برخورد کنند.

پاکستان چهارمین تولید کننده انبه دنیا و دومین کشور صادر کننده انبه دنیا بوده و تا دو سال پیش نیز 8 درصد محصولات باغی این کشور را همین میوه تشکیل می داد. انبه در میان مردم پاکستان به پادشاه میوه ها معروف است و بر اساس آمارها، 170 میلیون هکتار از سطح زمین های کشاورزی این کشور به کشت این محصول اختصاص دارد.

پاکستان به دلیل داشتن آب و هوای گرم، از مناطق مهم دنیا در تولید میوه انبه به شمار می رود. در واقع همین آب و هوای مناسب زمینه کشت این میوه گرمسیری را در پاکستان فراهم کرده است. انبه بیشتر در مناطق جنوبی پاکستان کشت می شود.

کانادا، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و کشورهای اروپایی و ایران از عمده واردکنندگان انبه پاکستان هستند. صادرات انبه پاکستان در سال 2019 با رشد 42 درصدی در مقایسه با سال ماقبل همراه بود. سال گذشته میلادی بیش از 115 هزار تن انبه از پاکستان به 57 کشور دنیا صادر شد. ایرنا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3697

به "کرونا و چالش تولید کنندگان انبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و چالش تولید کنندگان انبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید