واکسن کرونا بر افراد چاق تاثیر کمتری دارد؟

به گزارش آریا بلاگ، گرچه بدن افراد چاق ممکن است با دریافت دوز سوم واکسن، پادتن لازم برای مقابله با ویروس کرونا را به دست آورد. اما در بدن افراد غیر چاق امکان دارد پادتن در دوز اول و در نهایت در دوز دوم به شکل کامل فراوری گردد. از طرفی این نخستین بار نیست که بدن افراد چاق در برابر واکسیناسیون دافعه دارد.

واکسن کرونا بر افراد چاق تاثیر کمتری دارد؟

خبرنگاران| پژوهشگران که پیش از این از درصد بالای مرگ افراد چاق بر اثر کرونا در برابر سایر افراد جامعه خبر داده بودند، حالا می گویند که واکسن کرونا روی این طیف اثر کمتری دارد. به عقیده دانشمندان، افراد چاق برای ایمن شدن در برابر کرونا باید سه دوز از واکسن کرونا را دریافت نمایند.

به گزارش خبرنگاران؛ فدراسیون دنیای چاقی مفرط به تازگی با انتشار گزارشی اعلام نموده است که نزدیک به 2.2 میلیون از 2.5 میلیون مرگ و میر ناشی از کووید 19، در کشور های که بیش از نیمی از جمعیت بالغ آن، دچار چاقی مفرط هستند به میان آمده است.

دیلی میل هم با انتشار گزارشی از محققان انگلیسی نوشت: در تحقیقی که بر روی بیش از 17 هزار بیمار مبتلا به کووید 19 بستری در بیمارستان های بریتانیا صورت گرفت تعیین شد، کسانی که چاق بودند و شاخص توده بدنی (بی ام آی) آن ها بیش از 30 بود، 33 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ بر اثر این بیماری بودند تا کسانی که چاق نبودند.

از سوی دیگر، محققان ایتالیایی دریافتند میزان اثرگذاری واکسن کرونا فایزر روی افراد چاق کمتر از سایرین است. هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص ارتباط چاقی و اثرگذاری واکسن های دیگر کووید در دست نیست.

بر اساس این تحقیقات آن دسته از کارکنان بخش بهداشت که دچار چاقی هستند و واکسن کووید محصول شرکت فایزر را دریافت نموده اند، در مقایسه با دیگر همکاران خود، مقادیر کمتری پادتن در بدن آنها فراوری شده است.

در واقع میزان پادتن فراوری شده در بدن این افراد در واکنش به دومین دوز واکسن فایزر، تقریبا نصف میزان پادتن فراوری شده در بدن افراد سالم است.

با این وجود آنالیز های جدید نیز نشان داده، از آنجا که بدن افراد چاق 2 تا 3 برابر کمتر از افراد معمولی پادتن فراوری می نماید. پژوهشگران توصیه می نمایند، افراد چاق برای ایمن شدن در برابر ویروس کرونا، به جای 2 بار، 3 بار واکسن کرونا تزریق نمایند.

البته علاوه بر افراد چاق، محققان می گویند که واکسن در بزرگسالان مسن تاثیر کم تری دارد، به همین دلیل افراد 65 ساله و مسن تر سالانه یک بار واکسن آنفلوانزا دریافت می نمایند.

چرا بدن افراد چاق با واکسن میانه خوبی ندارد؟

گرچه بدن افراد چاق ممکن است با دریافت دوز سوم واکسن، پادتن لازم برای مقابله با ویروس کرونا را به دست آورد. اما در بدن افراد غیر چاق امکان دارد پادتن در دوز اول و در نهایت در دوز دوم به شکل کامل فراوری گردد. از طرفی این نخستین بار نیست که بدن افراد چاق در برابر واکسیناسیون دافعه دارد.

پیش از این و در سال 1985، زمانی که کارمندان چاق یک بیمارستان که واکسن هپاتیت B دریافت نموده بودند 11 ماه بعد کاهش قابل توجهی در سطح ایمنی نشان دادند، چیزی که در کارمندان غیر چاق مشاهده نشد. این یافته در یک مطالعه پیگیرانه که از سوزن های بلندتر برای اطمینان از رسیدن واکسن به عضله استفاده کرد، تایید شد.

با این وجود دانشمندان در زمینه ایمونومتابولیسم به این نتیجه رسیده اند که چاقی در واکنش ایمنی بدن نیز اختلال ایجاد می نماید و افراد چاق را در معرض خطر بالاتر ابتلا به عفونت هایی مانند آنفولانزا و کرونا ویروس قرار می دهد.

رسانه خبری گاردین نیز در گزارشی به نقل از محققان ایتالیایی نوشته است: افراد چاق در مقایسه با سایرین حدود 50 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از ابتلا به کووید و 113 درصد بیشتر در معرض بستری شدن در اثر ابتلا به این بیماری قرار دارند. به اعتقاد محققان وجود عوارض مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 در این افراد می تواند موجب افزایش خطر برای آن ها در برابر کووید 19 گردد.

البته شش ماه پیش از اثبات این موضوع، دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی فرضیه اثرگذاری کمتر واکسن ها بر افراد چاق را مطرح نموده بود.

او گفته بود: به نظر می رسد افراد چاق کمتر از افراد عادی نسبت به واکسن کرونا پاسخ مثبت بگیرند و طبق گزارش ها دیده شده که اثر واکسن هپاتیت B نیز در افراد چاق کمتر بوده است. در این رابطه متأسفانه دیدیم که افراد چاق در صورت ابتلا به کووید19 به شکل شدیدتر با این بیماری روبرو می شوند، بنابراین رعایت رژیم غذایی مناسب و پرهیز از اضافه وزن و چاقی یکی از راه های پیشگیری از کرونا برای این دسته از افراد است.

البته او تاکید نموده بود که اینگونه نیست که این واکسن روی افراد چاق بی اثر باشد، اما ثاثیرش کمتر است.

چاقی و چالش روبروه با کرونا

بیش از یک سال از همه گیری کرونا در دنیا می گذرد و در این مدت پژوهشگران بار ها بر آسیب پذیری بالای افراد چاق در برابر کرونا تاکید کردند. در نهایت، اما در مطالعات اخیر تعیین شد، چاقی به عنوان یک ریسک فاکتور مهم شناخته شده است که احتمال ابتلا به عوارض شدید بیماری و مرگ ومیر در افراد آلوده به ویروس را افزایش می دهد.

پیش از آن هم محققان گفته بودند که چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به نوع حاد ویروس کرونا می گردد و خطر بستری شدن را تا 3 برابر افزایش می دهد.

علاوه بر آن چاقی، یک علل زمینه ای مهم برای ابتلا به کرونا و بیماری های دیگری مثل فشار خون، اختلال در چربی های خون مانند کلسترول، تری گلیسیرید، دیابت نوع 2، بیماری های عروق کرونری، سکته ها، بیماری های کیسه صفرا، سرطان و استئوآرتریت است.

محققان می گویند چاقی می تواند با محدود کردن توانایی ریه ها، باعث تشدید بیماری کرونا گردد و از آنجا که ویروس کرونا نیز ریه را درگیر می نماید، در نتیجه احتمال بیشتری دارد فرد دچار علائم شدید و گرفتار بیمارستان گردد.

مطالعه دیگری که آبان ماه امسال در مجله لنست منتشر شد، در این زمینه آورده بود: سلول های چربی دارای گیرنده های ویروس SARS-CoV-2 هستند و به عنوان یک پناهگاه برای ویروس عمل می نمایند. این عامل سبب می گردد عوارض کووید 19 در افراد چاق و دارای اضافه وزن بسیار شدیدتر باشد و احتمال مرگ و میر در این افراد بیشتر از افراد با وزن نرمال است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: فرادید
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 6524

به "واکسن کرونا بر افراد چاق تاثیر کمتری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا بر افراد چاق تاثیر کمتری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید