هدف از جایزه شهید همدانی، رونق بخشیدن به حوزه نشر با موضوع مدافعان حرم است

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگاران ، حسن علایی فعال؛ دبیر اجرایی دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم جایزه شهید حاج حسین همدانی، هدف از برگزاری جایزه شهید همدانی را رونق بخشیدن به حوزه نشر با موضوع مدافعان حرم گفت و گفت: یکی از اهداف اساسی جایزه شهید همدانی این است که بتوانیم نشر کشور را متقاعد و مجاب کنیم که بیش از پیش به موضوع مدافعان حرم بپردازند.

هدف از جایزه شهید همدانی، رونق بخشیدن به حوزه نشر با موضوع مدافعان حرم است

وی ادامه داد: قاعدتا سؤال می شود چرا باید حوزه نشر به موضوع مدافعان حرم بپردازد؟ در پاسخ باید به چند نکته اشاره کرد. نکته اول این است که هنوز مردم ما و حتی مردم دنیا نمی دانند که مدافعان حرم ظرف هفت سال گذشته در سوریه چه اقداماتی انجام دادند و چه دستاوردهایی برای جامعه بشریت به ارمغان آوردند. بحث امنیت یکی از دستاوردهای مدافعان حرم در مقابله با جریان های تکفیری است. مطمئنا در سال های آینده مردم متوجه خواهند شد که علاوه بر بحث های امنیتی و نظامی، موضوع مدافعان حرم دستاوردهای متعددی دارد.

علایی فعال اظهار کرد: در واقع استکبار دنیای با راه انداختن جریان های تکفیری و حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی از این جریان ها درصدد بود که نقشه غرب آسیا را کلا به هم بریزد به گونه ای که خودش بر این منطقه تسلط کامل پیدا کند و اگر تفکر تکفیری حاکمیت پیدا می کرد، جامعیت بشریت قرن ها به قهقرا می رفت. به خاطر اینکه با وقوع انقلاب اسلامی مردم دنیا به این صرافت افتادند که می شود با معنویت هم زندگی کرد و کشور اداره کرد.

دبیر اجرایی دومین دوره دوسالانه جایزه شهید حاج حسین همدانی با اشاره به اینکه قبل از وقوع انقلاب اسلامی یا تفکر لیبرالیستی حاکم بود و یا تفکر کمونیستی که فقط بُعد مادی زندگی بشر را مورد توجه قرار می دادند، اضافه نمود: با وقوع انقلاب اسلامی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی، مردم دنیا فهمیدند خط سومی هم برای زندگی هست، شما می توانید دین دار باشید و جامعه را اداره کنید. این دستاورد انقلاب اسلامی بود. دنیای استکبار برای اینکه بخواهد این خط سوم را مضمحل کند، باید تمهیداتی ببیند که یکی از تمهیدات جدی اش، حاکمیت جریان تفکر تکفیری بود. این تفکر آمده بود به نام دین، به نام اسلام، به نام معنویت حاکمیت پیدا کند و اگر اینچنین می شد، جامعه بشریت قرن ها با معنویت خداحافظی می کرد و عطایش را به لقایش می بخشید!

وی با تأکید بر اینکه دستاورد مدافعان حرم فقط برای سوریه و عراق و برای ایران اسلامی نبود، بلکه برای جامعه بشریت بود، گفت: مدافعان حرم آمدند این جریان خانمان سوز را از ریشه کندند و اتفاق خیلی بزرگی رقم زدند که نجات جامعه دنیای از تفکر تکفیری بود. وقتی که این تفکر قدرت و حاکمیت پیدا می کرد، مطمئنا به سایر کشورها ازجمله کشورهای اروپایی دست اندازی می کردند. بنابراین مدافعان حرم با جهاد و ایثار خودشان، جامعه بشریت را از این حاکمیت مشمئزکننده، نجات دادند.

علایی خاطرنشان کرد: بنابراین درک این واقعه یک نقطه عطف است، یعنی دنیا بداند که چه اتفاقی به واسطه جهاد مدافعان حرم به وقوع پیوسته است و این ایجاب می کند که ما سال ها به بحث مدافعان حرم بپردازیم و این ابعاد را روشن تر کنیم، توسعه دهیم و مردم دنیا را با این مسأله آشنا کنیم.

دبیر اجرایی جایزه شهید حاج حسین همدانی با اشاره به اینکه مدافعان حرم اقدامات نظامی و امنیتی انجام دادند و اکنون نیاز است تا به تبیین ابعاد فرهنگی این اقدامات پرداخته شود، ادامه داد: ما هرچقدر برای توسعه فرهنگ مدافعان حرم سرمایه گذاری کنیم، کم است. یکی از مسیرها، تولید آثار فاخر و تأثیرگذار است، یعنی کتاب های متنوعی که می تواند ابعاد مختلف جریان مدافعان حرم را به خوبی تبیین کند.

وی تشکیل ائتلافی از مجاهدین و رزمندگان کشورهای مختلف در صف مدافعان حرم را از دیگر دستاوردها در جبهه مقاومت به رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح نمود و گفت: جمهوری اسلامی ایران توانست در مخالفت و سرکوب کردن جریان تکفیری یک ائتلاف رسمی از مجاهدین پاکستانی، افغانی، عراقی و سوری و ایرانی و دیگر کشورها فراهم کند تا این ائتلاف بتواند آن جریان تکفیری که موردحمایت همه جانبه استکبار بود و میلیاردها دلار برایش هزینه شده بود، از ریشه برکند و سرکوب کند.

بین المللی بودن جایزه شهید همدانی ضروری است

علایی با تأکید بر ضرورت بین المللی بودن جایزه شهید همدانی، اضافه نمود: کارکرد ویژه جایزه شهید همدانی این است که جامعه ما اعم از ناشران، مؤلفان، فرهیختگان به مدافعان حرم به نام یک مقوله بین المللی نگاه کنند و این کار را پیش ببرند. خوشبختانه دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم با موضوع مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس که یکی از موضوعاتش پرداختن به بحث مقاومت است در این زمینه اقدامات درخور و قابل توجهی انجام داده است.

آیین نامه اجرایی دومین دوره دوسالانه جایزه شهید حاج حسین همدانی به تصویب رسید

دبیر اجرایی جایزه شهید حاج حسین همدانی در ادامه با اشاره به برگزاری دومین جلسه شورای راهبردی دوسالانه جایزه شهید همدانی با حضور مسئولین نهادهای مشارکت کننده در این رویداد فرهنگی، اظهار کرد: در این جلسه مصوبات خوبی به تصویب اعضای شورا رسید که از آن جمله می توان به بررسی آیین نامه اجرایی دوسالانه و تصویب آن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه آیین نامه متشکل از هفت فصل است، توضیح داد: فصل اول، موضوع دوسالانه؛ فصل دوم، زمان برگزاری دوسالانه؛ فصل سوم، ارکان جایزه شهید حسین همدانی؛ فصل چهارم، آیین نامه داوری؛ فصل پنجم، شرایط کتاب و آثار برگزیده؛ فصل ششم، آیین برگزاری مرنام و اهدای جوایز و فصل هفتم، آیین نامه مالی این جایزه است.

علایی اضافه نمود: همچنین موضوع داوری ها تحت نام شورای علمی مورد بررسی قرار گرفت. ترکیب این شورا متشکل از دبیر علمی، دبیر اجرایی، سرگروه های داوری و بعضی از افراد حقیقی آشنا با این موضوع هستند، مسئولیت این شورا با دبیر علمی جایزه یعنی آقای بابایی است. بعد از جمع آوری کتاب ها قرار است که سیاست ها در این شورا تدوین شود و کار داوری به انجام برسد.

دبیر اجرایی جایزه شهید حاج حسین همدانی، توجه به مباحث مبنایی و پژوهشی در حوزه مدافعان حرم را از دیگر نکات مطرح شده در این جلسه خاطرنشان کرد و گفت: ما برای اینکه بتوانیم مخاطبان را مجاب کنیم تا به کارهای پژوهشی و تحقیقی در این زمینه بپردازند، در این جایزه به مباحث پژوهشی هم توجه خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهمی که مطرح شد، بحث توجه به موضوع کودک و نوجوان در قضیه مدافعان حرم است. در حال حاضر بعضی از ناشران و نویسندگان کتاب هایی در این زمینه تألیف کرده اند که جای قدرانی دارد و امیدواریم تألیفات در این حوزه توسعه یابد.

20 مهرماه؛ برگزاری اختتامیه جایزه شهید همدانی

علایی، همچنین از تغییر زمان اختتامیه دومین دوره دوسالانه جایزه شهید حاج حسین همدانی خبر داد: در این جلسه، بیستم مهرماه سال 1400 به نام روز برگزاری اختتامیه این مرنام درنظر گرفته شد. البته سالروز شهادت شهید همدانی شانزدهم مهرماه است که مصادف با 28 صفر می شود و با توجه تعطیلی در این ایام، در شورای راهبردی تصمیم گرفته شد که این مرنام با 4 روز تعویق به بیستم مهرماه موکول شود.

دبیر اجرایی جایزه شهید حاج حسین همدانی با اشاره به دیگر اقداماتی که قرار است در دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم صورت گیرد، گفت: در شورای راهبردی جایزه شهید همدانی مصوب شد که ما در کنار ارزیابی آثار، از ناشران و نویسندگان فعال به طور خاص تجلیل به عمل آید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7460

به "هدف از جایزه شهید همدانی، رونق بخشیدن به حوزه نشر با موضوع مدافعان حرم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف از جایزه شهید همدانی، رونق بخشیدن به حوزه نشر با موضوع مدافعان حرم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید