مذاکرات بین افغانی و شروع راه پر فراز و نشیب صلح

به گزارش آریا بلاگ، خبرنگاران - گروه بین الملل: افغانستان که مردمانشان به آن لقب قلب آسیا را داده اند 19 سال بعد از حملات ائتلاف آمریکایی که خسارت های اقتصادی و جانی زیادی برای این کشور و زیان های امنیتی گسترده ای نیز برای منطقه به همراه داشت، امروز شنبه شاهد ورق خوردن فصلی جدید در تاریخ خود است.

مذاکرات بین افغانی و شروع راه پر فراز و نشیب صلح

حکایت از این قرار است که مذاکرات بین افغانی با حضور نمایندگان دولت کابل و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر آغاز شده است؛ گفتگوهایی که می تواند با سرلوحه قرار دادن منافع ملی افغانستان روزنه های امید را برای بازگشت صلح و ثبات به این کشور زنده کند.

در مذاکرات بین افغانی علاوه بر نمانیدگان دولت و طالبان، نمایندگانی از کشورهای دیگر نیز حضور داشتند که در مراسم آغازین این گفتگوها به بیان مواضع خود در خصوصو طرح صلح افغانستان و مذاکرات پیش رو پرداختند.

مذاکرات بین افغانی از پیش از ظهر امروز با سخنرانی عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان آغاز شد.

وی آغاز گفتگوهای کابل-طالبان را بعد از چهار دهه جنگ و خونریزی، یک فرصت استثنایی تلقی و از همکاری کشورهای منطقه در تسریع فرایند صلح قدردانی کرد.

عبدالله عبدالله با بیان این مطلب که صلح زمینه ساز بازگشت آوارگان افغان است، خواستار توقف درگیری ها و اعلام آتش بس بشردوستانه شد.

حضور وزیران خارجه ترکیه، قطر و آمریکا در مذاکرات بین افغانی

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم در افتتاحیه این مراسم که به میزبانی دوحه در حال برگزاری است؛ مدعی شد که اگرچه واشنگتن حادثه 11 سپتامبر را فراموش نمی نماید؛ اما از تعهد طالبان و قول مساعد آنها مبنی بر اینکه به گروه هایی مثل القاعده اجازه فعالیت نمی دهند؛ استقبال می نماید.

ملأ عبدالغنی برادر نیز به نمایندگی از طالبان گفت ما می خواهیم که افغانستان مستقل، پیشرفته و دارای یک نظام اسلامی فراگیر باشد که در آن شهفرایندان افغان برادرانه زندگی نمایند.

مواضع کشورهای همسایه افغانستان درباره مذاکرات بین افغانی

وانگ ئی وزیر خارجه چین در آغاز مذاکرات بین افغانی که ساعاتی پیش در دوحه آغاز شد؛ گفت: خروج نیروهای خارجی از افغانستان باید منظم باشد.

وی اضافه کرد که دولت امیدوار است که فرایند حل اختلاف میان کابل و طالبان نیز بی وقفه و مؤثر باشد.

وانگ ئی همچنین یادآوری کرد که ممکن است این فرایند با چالش روبرو باشد حال آنکه همزمان طرفین را به صبوری دعوت و تاکید نمود که مالکیت فرایند صلح باید با خود افغان ها باشد و کسی نباید خواسته های خودخواستاره خود را بر آنها تحمیل کند.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان نیز در سخنانی گفت: با آغاز مذاکرات، یک شب دراز به خاتمه می رسد و طلوع فرا می رسد؛ اکنون باید رهبران افغانستان از فرصت به دست آمده برای صلح استفاده نمایند و یک توافق جامع را شکل دهند.

وی در ادامه گفت: پاکستان از منازعه افغانستان آسیب زیادی دیده است. در این مرحله تاریخی، مهم است که اشتباهات گذشته تکرار نشوند و مردم افغانستان تنها گذاشته نشوند. از جامعه جهانی و طرف ها در افغانستان می خواهم که به نتیجه مذاکرات میان افغان ها احترام بگذارند.

کارشناسان افغانستان چه می گویند

دیدکلی کارشناسان افغانستانی نیز به این مذاکرات مثبت است. برای مثال دکتر داود عرفان، رئیس دفتر هرات انیستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان درباره این مذاکرات به خبرنگاران گفت: هر چند به صورت روشن نمی توان درباره آینده مذاکرات صلح دوحه سخن گفت اما آغاز هر نوع مذاکره ای می تواند قدمی نیک برای رسیدن به صلح باشد. مردم افغانستان امیدوارند مذاکراتی که در دوحه در حال اجرا است در 3 لایه به خاتمه برسد.

اول آنکه، مردم افغانستان و بویژه طرف هایی که در دوحه در حال مذاکره هستند درباره موارد مهمی همچون توزیع قدرت، توزیع ثروت و خاتمه دادن به تمامی مواردی که موجب تشدید منازعه در افغانستان می گردد به توافق برسند.

دوم، کشورهایی که هر یک منافعی را در افغانستان دنبال می نمایند به توافق جامعی برسند و به اعتقاد بنده افغانستان باید بی طرفی خود را در میان کشورها و قدرت های عظیم حفظ نموده و این نکته را به عنوان یک اصل بپذیرد و کشورهای دیگر نیز به جنگ نیابتی خود در افغانستان خاتمه بدهند.

در بخش یا لایه سوم نیز قدرت های عظیم باید به این توافق برسند که دیگر بدنبال انجام بازی های عظیم در افغانستان نباشند.

عرفان در ادامه گفت: اگر در این سه لایه به توافقاتی برسیم می توان به آینده مذاکرات افغانستان امیدوار بود. در غیر اینصورت هر نوع نتیجه ای توافقی نیم بند خواهد بود که می تواند عاملی برای آغاز منازعات جدید در افغانستان باشد.

محمد شفیق همدم مشاور ریاست جمهوری افغانستان و از مشاورین پیشین ناتو در افغانستان و استاد دانشگاه مریلند آمریکا، نیز در خصوص مذاکرات دوحه می گوید: لحظه ای که مردم سال ها منتظر بودند فرا رسید حالا باید منافع عظیم ملی حفظ گردد. باید فراتر از منافع شخصی اندیشید. طالبان و حکومت باید روی یک تعریف جامع منافع ملی توافق نمایند.

وی همچنین با انتشار پیامی در توئیتر گفت: ما خواستار صلح هستیم اما اگر مذاکرات هر مدت که طول بکشد زودتر (زمان آن کمتر) از چهار دهه دهه جنگ خواهد بود. این مذاکرات هر قدر هزینه بردارد قیمت آن ارزان تر از جنگ خواهد بود. از همین رو من به مذاکرات خوشبین هستم. باید درک کنید که شفای زخم های 40 ساله به وقت احتیاج دارد.

نکته خاتمهی

با توجه به شرایط موجود در افغانستان و حمایت کشورهای منطقه از فرایند صلح، صحبت هایی که در روز اول مذاکرات قطر صورت گرفته، در نظر دریافت شرایط زیر می تواند ملت افغانستان را به آرامش برساند:

مصالحه در افغانستان با تاکید و تمرکز بر تأمین منافع ملی کشور این کشور همراه بوده و موراد زیر را در بربگیرد:

- برقراری صلح و آرامش

-خروج نیروهای متجاوز آمریکایی از افغانستان

-کاهش کشت خشخاش و فراوری مواد مخدر

- حاکمیت اراده سیاسی مردم به وسیله انتخابات آزاد

-تقویت دولت

- آغاز فرایند توسعه مالی

موارد ذکر شده که در اظهارات کارشناسان افغانستانی و مقامات کشورهای مختلف نیز به آن اشاره شده نکات بسیار مهمی هستند که هر یک از آنها به تنهایی در گسترش بحران در افغانستان نقش داشته اند و عدم حل شدن آنها رسیدن به صلح فراگیر در این کشور را ناممکن می سازد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4489

به "مذاکرات بین افغانی و شروع راه پر فراز و نشیب صلح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات بین افغانی و شروع راه پر فراز و نشیب صلح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید