طبیعت ایران تبدیل به یک انبار باروت شده است ، توصیه هایی برای پیشگیری از حریق در جنگل ها و مراتع

به گزارش آریا بلاگ، یک کارشناس محیط زیست درباره آتش سوزی های اخیر جنگل های ایران بیان کرد: به دلیل بارش فراوان باران در سال جاری، آتش سوزی در جنگل ها پیش بینی می شد.

طبیعت ایران تبدیل به یک انبار باروت شده است ، توصیه هایی برای پیشگیری از حریق در جنگل ها و مراتع

محمد درویش، کنشگر محیط زیست در گفتگو با خبرنگاران، درمورد آتش ­سوزی روزهای اخیر در جنگل­ های ایران گفت: تقریبا تمام کارشناسان به دلیل این که امسال بارندگی های خیلی خوبی داشتیم و پوشش های گیاهی یک ساله در کف مراتع زیاد شده بود، این آتش سوزی ها را برای امسال پیش بینی کرده بودند. پوشش های گیاهی با گرم شدن هوا خشک میشوند و طبیعت ایران را تبدیل به یک انبار باروت می کنند که آماده اشتعال است.

محمد درویش با اشاره به این که هر سالی که بارندگی خوبی داشتیم، آن سال میزان آتش سوزی ها در عرصه­ های مرتعی و جنگلی ما بیشتر بوده است، افزود: همواره بین 8 هزار تا 50 هزار هکتار از جنگل­ های ایران، بسته به این که میزان بارندگی ها چقدر بوده است، در آتش می­ سوزد که متاسفانه تجهیزات و نیروی کافی برای خاموش کردن این حجم از آتش سوزی در داخل کشور وجود ندارد. امسال هم به دلیل این که سال ترسالی بسیار خوبی بوده، آتش­ سوزی در استان­های جنوبی زاگرس به علت زودتر گرم شدن هوا، شروع شده است.

مدیرکل سابق دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اداممه داد: پیش­ بینی می­ شود که به زودی استان­ های لرستان، بخش­های دیگری از استان فارس، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و همچنین استان­های هیرکانی­ نشین مانند گیلان، مازندران و گلستان نیز درگیر آتش ­سوزی شوند.

این کنشگر محیط زیست گفت: مناطق گچساران و خائیز در استان کهگیلویه و بویراحمد، شمال خوزستان، بیرمی و دشتستان در استان بوشهر وبخش­ هایی از کرمانشاه و استان ایلام از این آتش سوزی­ها خسارت زیادی دیده ­اند. اما هنوز مساحت مناطقی که در این آتش سوزی از بین رفته­ اند، رسما اعلام نشده است.

درویش مهم ترین گونه گیاهی در این مناطق بلوط را دانست و بیان کرد: درخت بلوط 2 هزار سال عمر می کند و بسیار کند رشد است. شاخه­ ها و پایه ­های بسیاری از درختان با عمر بالای صد سال در این جنگل­ ها آتش گرفته. اگر این جنگل­ها بخواهند بازسازی شوند، دست کم تا 100 سال زمان نیاز است.

وی همچنین در مورد خطرات این آتش سوزی­ها برای جانوران تشریح کرد: بسیاری از گونه ­های جانوری به خاطر ترس از آتش، این مناطق را ترک کرده­ اند که باعث می ­شود به سکونت­گاه ­های انسانی و جاده­ ها وارد شوند. در نتیجه برخوردشان با خودروها بیشتر شده و در معرض شکار و نابودی قرار می­ گیرند.

محمد درویش برای پیش گیری از رخ دادن این آتش­ سوزی­ها تاکید کرد: لازم است یگان­ هایی از منابع طبیعی و محیط زیست در مناظق حساس به آتش به صورت 24 ساعته مستقر شوند. این گروه­ ها همچنین می­ توانند جامعه محلی را آموزش داده و با خود همراه کنند و تجهیزات لازم به ویژه آتش کوب، دمنده و کوله پشتی­ های مجهز به موتور پمپ ­های پاششی هستند، در اختیار آن­ها قرار دهند.

درویش ادامه داد: هوانیروز و یگان­ های هوایی باید در 14 استان زاگرس نشین آماده باش باشند تا بلافاصله هلی­کوپترهای اتفای حریق اعزام شود. باید برای خرید هواپیماهای مخصوص اتفای حریق اقدام شود تا بتوانند در کمترین زمان، بیشترین اثربخشی را داشته باشند.

وی درباره نقش رسانه ­ها در کاهش این حوادث افرود: رسانه ­های رسمی کشور به خصوص رسانه ملی باید کلیپ­ هایی را برای آموزش بسازد و پخش کند و در آن­ها شرح داده شود که رانندگان نباید فیلترهای سیگار خود بیرون بیاندازند چون پوشش ­های گیاهی تا کنار جاده­ ها رشد کرده است. مردم نباید در طبیعت از خودشان شیشه به جای بگذارند. این شیشه­ ها می­توانند به صورت ذره ­بین عمل کرده و جنگل ها را به آتش بکشند. در کمپ­ های خود مراقب باشند که آتش خاموش شده باشد تا کمتر شاهد از بین رفتن طبیعت کشور باشیم.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3423

به "طبیعت ایران تبدیل به یک انبار باروت شده است ، توصیه هایی برای پیشگیری از حریق در جنگل ها و مراتع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبیعت ایران تبدیل به یک انبار باروت شده است ، توصیه هایی برای پیشگیری از حریق در جنگل ها و مراتع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید