روشی برای مشاهده ماده تاریک با تلسکوپ های امروزی

به گزارش آریا بلاگ، گروهی از ستاره شناسان روشی ابداع نموده اند که به یاری آن می توان ماده تاریک را حتی با تلسکوپ های قدیمی دید.

روشی برای مشاهده ماده تاریک با تلسکوپ های امروزی

ستاره شناسان دانشگاه فناوری سوینبرن استرالیا (Swinburne University of Technology) می گویند در این روش به جای تمرکز بر ذرات ماده تاریک، به اثرات گرانشی آن توجه می گردد. Pol Gurri می گوید: مثل این است که میزان باد را از روی حرکت های پرچم تشخیص دهید؛ باد را نمی توانید ببینید ولی حرکت پرچم به شما می گوید که قدرت وزش باد چقدر است. در ادامه این مطلب از خبرنگاران درباره این روش مشاهده ماده تاریک با یاری همگرایی گرانشی بخوانید.

در این تحقیق از تکنیکی به نام همگرایی گرانشی ضعیف (Weak Gravitational Lensing) استفاده شده که محققان بوسیله آن کهکشان های دور را رصد نموده و سپس منتظر عبور یک کهکشان دیگر از بین آن و زمین می مانند. در صورت وقوع این پدیده، امواج نور ساطع شده از کهکشان هدف به خاطر نیروی گرانش کهکشان مابین دچار خمیدگی می شوند. یکی از محققان دخیل در این تحقیق می گوید: ماده تاریک به صورت جزئی تصویر جسمی که پشتش قرار گرفته است را تاب می دهد. این اثر تا حدی شبیه خواندن روزنامه از کف گیلاس است.

از این تکنیک در گذشته نیز برای مشاده ماده تاریک استفاده شده، اما معمولاً برای استفاده از آن به تلسکوپ های بسیار دقیق با توانایی محاسبه شکل کهکشان های دور احتیاج است. اما محققان حالا به جای تمرکز بر شکل کهکشان ها، بر چگونگی چرخش آن ها تمرکز کردند. Gurri در این رابطه می گوید: چون از حرکت احتمالی ستاره ها و گازها در داخل کهکشان ها اطلاع داریم، می توانیم به طور تقریبی شمایل یک کهکشان را تخمین بزنیم. با اندازه گیری میزان کج شدگی تصاویر کهکشان، می توانیم از میزان ماده تاریک مطلع شویم.

محققان می گویند به یاری این تکنیک می توان بوسیله تلسکوپ های قدیمی مثل تلسکوپ دانشگاه ملی استرالیا که قطر آینه آن 2.3 متر است نیز برای مشاهده ماده تاریک با دقت بالا استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: دانشمندان جو و چرخه آب وهوایی جدیدی را در سیاره فراخورشیدی K2-141b شناسایی نموده اند که بسیار شدید و عجیب به نظر می رسد. برای مطالعه بیشتر مطلب بارش سنگ از آسمان سیاره فراخورشیدی را بخوانید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: پیام دلتا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5123

به "روشی برای مشاهده ماده تاریک با تلسکوپ های امروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روشی برای مشاهده ماده تاریک با تلسکوپ های امروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید