دسترسی محققان به اسناد علمی و تاریخی با سامانه سنا ممکن شد

به گزارش آریا بلاگ، وزیر علوم با رونمایی از سامانه سنا گفت: دسترسی محققان کشور به اسناد علمی و تاریخی با این سامانه میسر شد.

دسترسی محققان به اسناد علمی و تاریخی با سامانه سنا ممکن شد

با ما همراه باشید و درباره افتتاح حساب بانکی در کانادا بیشتر بدانید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، آیین رونمایی از سامانه پلتفرم حافظه ملی و سامانه سنا، با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

غلامی در این مراسم ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدا… الحسین (ع) گفت: در عصری زندگی می کنیم که آن را با ویژگی های انفجار اطلاعات نیز تعریف کرده اند. در این عصر، دسترسی به اطلاعات تسهیل شده و فناوری نیز به مدد آن آمده؛ اما آنچه جویندگان دانش و پژوهشگران به آن دسترسی پیدا می کنند شاید در حدی که اراده و اندیشه حقیقت جوی آن ها انتظار دارند نمی تواند آن ها را اقناع و سیراب کند، مگر آنکه اطلاعات و منابع، مستخرج از منابع اصیل باشد.

وی اضافه نمود: منابع و مستندات در طول تاریخ، در مجموعه ها و اماکنی با عنوان کتابخانه ها جمع آوری و در مخازن حفاظت شده نگهداری می شوند، که خیلی وقت ها دسترسی به آن ها برای افراد محدودی امکان پذیر است.

به گفته وزیر علوم، در مراکز علمی جهان، یکی از برنامه ها و اقداماتی که در عمل به آن پرداخته اند، دادن دسترسی به منابع علمی در اختیار خودشان است و مشاهده می کنیم که دانشگاه ها و مراکز علمی مختلف، دسترسی آسان به این منابع را فراهم کرده اند و به نوعی با برنامه ها و محدودیت هایی در اختیار جویندگان دانش و حقیقت قرار می گیرد. مهم آن است که دسترسی به اسناد و مدارک اصیل معتبر و قابل اعتماد آسان و گاهی مقدور نیست.

وی با بیان اینکه به سبب سبقه تاریخی و فرهنگی، منابع علمی بسیاری در دانشگاه ها و مراکز علمی، تخصصی و عمومی کشور گردآوری شده است، شرح داد: سامانه ای که رونمایی شد یکی از روش های خوب و اقدامات مهمی است که ما به عنوان صاحب سرمایه و میراث غنی فرهنگی و علمی، این فضا را برای دسترسی هم دانش پژوهان کشورمان و هم در جهان فراهم می کنیم.

غلامی بیان کرد: راه اندازی این سامانه می تواند فرصتی را فراهم کند که در حوزه تحقیقات تاریخ، فرهنگ و بسیاری از زمینه های علمی، این ثروت و گنجینه ارزشمند را در اختیار محققان و دانش پژوهان قرار دهیم و حتماً آثار و برکاتی را به دنبال خواهد داشت که در نوع خود ویژه خواهد بود.

گفتنی است در این آیین نخستین و جامع ترین بانک کتاب شناسی منابع فارسی جهان با عنوان سامانه حافظه ملی، با هدف رسیدن به درگاه تعاملی کنشگران میدان علم، غنی سازی تجربه کاربران و توزیع عادلانه اطلاعات و همچنین در جهت توزیع عادلانه و دسترسی آزاد به اطلاعات نخستین پایگاه جست وجوی محتوای روزنامه و نشریات کشور با عنوان سنا رونمایی شد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4306

به "دسترسی محققان به اسناد علمی و تاریخی با سامانه سنا ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دسترسی محققان به اسناد علمی و تاریخی با سامانه سنا ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید