درب و پنجره دوجداره UPVC

به گزارش آریا بلاگ، امروزه در ساخت درب و پنجره از متریال های گوناگون استفاده می گردد از جمله آلومینیوم، شیشه، آهن، چوب، UPVC، فایبرگلاس، PVC و … که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارا می باشند. با گسترش جمعیت و رشد زندگی ماشینی، میزان سر و صدا و آلودگی صوتی در شهرها افزایش یافته و همیشه ساکنین به دنبال راهی برای کاهش ورود سر و صدا و علاوه بر آن کاهش هزینه های انرژی در ساختمان می باشند. افزایش بهای انرژی های حرارتی و وجود آلودگی صوتی در شهرها ساکنین منازل را بر آن داشته تا از درب و پنجره های دو جداره در ساختمان خود استفاده نمایند. 40 درصد اتلاف انرژی در ساختمان مربوط به درب و پنجره است و امروزه با بالا رفتن هزینه انرژی افراد خانه ای را انتخاب می نمایند که درب و پنجره آن دو جداره باشد. اگر به ساختمان های نوساز نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که تمام درب و پنجره ها دو جداره بوده و در برابر انتقال هوا و صوت مقاومت بسیار بالایی دارند. در حال حاضر اولین موردی که خریداران یک ساختمان اقدام به تغییر آن می نمایند، تعویض درب و پنجره های قدیمی با نوع UPVC است.

درب و پنجره دوجداره UPVC

UPVC مخفف عبارت Unplasticized Poly Vinyl Chloride و نوعی ترموپلاست است که از مشتقات نفت و گاز طبیعی می باشد و طی یک فرایند پلیمری حاصل می گردد. UPVC بسیار سبک است و مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف دارد، از این رو از آن در ساخت درب و پنجره استفاده می گردد. از جمله مزایای این متریال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلیت ضد حریق

UPVC ماده ای است که در برابر اشتعال مقاومت بالایی دارد و نسبت به سایر موارد از نظر نشت اسید، مشتعل شدن و فراوری دود بسیار کم خطر می باشد.

عایق مناسب

یو پی وی سی نوعی عایق صوتی و حرارتی است. استفاده از درب و پنجره های UPVC به میزان قابل توجهی از نفوذ سر و صدا به داخل ساختمان جلوگیری می نمایند و به دلیل عدم انتقال حرارت نقش موثری در کاهش هزینه سیستم های سرمایشی و گرمایشی دارد.

وزن سبک

درب و پنجره هایی که با پروفیل UPVC ساخته می شوند برخلاف وزن سبک خود از مقاومت بالایی برخوردار هستند و قدرت مکانیکی خوب از ویژگی های منحصر بفرد آنها محسوب می گردد.

سهولت نصب

سبک بودن وزن UPVC نصب درب و پنجره را آسان کرده و دیگر هیچ نگرانی در خصوص سنگین بودن وزن درب و پنجره و مسائل مربوط به حمل آنها وجود ندارد.

عدم تغییر حالت

وجود پروفیل های یو پی وی سی در درب و پنجره دو جداره مانع از تغییر رنگ و حالت آنها در شرایط مختلف می گردد.

شستشوی آسان

درب و پنجره های یو پی وی سی به نحوی ساخته می شوند که می توان به تمام قسمت های آنها دسترسی داشت و آنها را تمیز نمود. به همین دلیل تمیز نمودن آنها کار راحتی است و با محلول آب و صابون سریعاً تمیز می شوند.

دوستدار طبیعت

UPVC ماده ای قابل بازیافت است که به چرخه طبیعت باز می گردد. درب و پنجره های یو پی وی سی غیر قابل استفاده را می توان مجدداً به چرخه فراوری باز گرداند و برای ساخت محصولات دیگر از آنها استفاده نمود.

مقاومت در برابر مواد اسیدی و بازی

درب و پنجره هایی که از UPVC ساخته می شوند مقاومت بالایی در برابر شرایط متغیر جوی، باران های اسیدی، رطوبت، حرارت و سرما از خود نشان می دهند. اگر آنها در محیط اسیدی و بازی قرار گیرند دچار خوردگی نخواهند شد.

درزبندی مناسب

درب و پنجره دو جداره عایق مناسبی در مقابل صوت، نور خورشید و حرارت می باشند. پروفیل هایی که در این نوع پنجره ها به کار می فرایند مقاومت بالایی دارند و گاز نئونی که به لایه های میانی درب ها تزریق می گردد آنها را به عایق صوتی مناسب تبدیل کرده است. درب و پنجره دو جداره راهی برای ورود هوا به داخل ساختمان ندارند و از درزبندی مناسبی برخوردار هستند.

خاصیت آنتی باکتریال

رشد باکتری و قارچ در درب و پنجره یو پی وی سی بسیار محدود است، از این رو از آنها می توان در مکان های بهداشتی مانند بیمارستان ها و آزمایشکاه ها استفاده نمود.

تنوع شکل و رنگ

این نوع درب و پنجره را می توان در ساختمان های متفاوت با معماری گوناگون نصب کرد. انعطاف پذیری پروفیل های UPVC بالا است و طبق سلیقه مشتری به صورت سفید یا رنگی ساخته می شوند. پروفیل ها دارای رنگ و جلا هستند و احتیاجی به رنگ آمیزی مجدد ندارند.

دوام و طول عمر بالا

یو پی وی سی مقاومت بالایی در برابر نور خورشید دارد و تغییر رنگ نمی دهد. علاوه بر آن در شرایط مختلف جوی دچار پوسیدگی و خوردگی نمی گردد، به همین دلیل طول عمر درب و پنجره دو جداره UPVC نسبت به سایر درب و پنجره ها بالاتر می باشد و با خیالی آسوده می توان آنها را در ساختمان های نوساز نصب نمود و یا برای تعویض درب و پنجره های قدیمی از آنها استفاده کرد.

مقایسه درب و پنجره UPVC با سایر درب و پنجره ها

چوب از جمله متریال هایی است که در صورت استفاده مدام ترک خورده و می شکند. بنابراین استفاده از درب و پنجره های چوبی برای طولانی مدت منجر به آسیب رسیدن و در نتیجه شکستن و ترک خوردن آنها می گردد. هر چند این نوع درب و پنجره سرما و گرما را از خود عبور نمی دهند اما احتیاج به مراقبت و نگهداری دارند. در مقایسه با چوب، آلومینیوم عمر بیشتری دارد و برای ساخت درب و پنجره مناسب تر است. وزن آلومینیوم سبک است و حمل آن نیز آسان می باشد. شیشه پنجره آلومینیومی را می توان دو جداره ساخت اما به دلیل اینکه چهارچوب پنجره که از جنس آلومینیوم است عایق خوبی نیست، گرما و سرما را انتقال داده و در نتیجه نمی تواند نقش موثری در گرمایش و یا سرمایش منزل داشته باشد. علاوه بر آن آلومینیوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی ندارد و با گذشت زمان دچار آسیب می گردد. اگر این متریال خراش بردارد یا دچار تورفتگی گردد قابل تعمیر نیست و باید آن را تعویض نمود. آهن نیز عنصر مناسب دیگری برای ساخت درب و پنجره های دو جداره است که دارای مزایایی نظیر قابلیت رنگ پذیری، امکان ترمیم و قیمت مناسب اشاره کرد اما این متریال نسبت به زنگ زدگی مقاومت بالایی ندارد و عموماً درزگیری آن به خوبی صورت نمی گیرد. هنگام بارندگی این احتمال وجود دارد که آب از اطراف پنجره به داخل آن نفوذ کند. در کل در مقایسه با سایر درب و پنجره ها، نوع UPVC مناسب ترین گزینه است که با قابلیت های منحصر بفرد خود سالیان سال بدون آسیب ساختمان را در برابر آلودگی های صوتی، گرد، غبار، سرما و گرما محافظت می نماید. این درب و پنجره ها در برابر تعریق مقاوم هستند و از هدر رفت گرما و سرما جلوگیری می نمایند. اگر آنها در برابر سرما و یا گرمای بسیار شدید نیز قرار گیرند، دچار آسیب و تغییر شکل نمی شوند. UPVC همواره و در هر شرایطی شکل و پایداری خود را حفظ می نماید. در مقایسه با نصب درب و پنجره آلومینیومی، نصب درب و پنجره UPVC آسان تر است. همچنین انعطاف پذیری یو پی وی سی باعث می گردد احتیاج کمتری به بادخور برای پنجره به وجود آید.

شیشه دو جداره

همانطور که گفته شد امروزه پروفیل درب و پنجره های دو جداره از UPVC ساخته می شوند و شیشه ای که در قاب درب یا پنجره نهاده می گردد از نوع دو جداره می باشد. سیستم شیشه دو جداره از چند لایه شیشه که با فاصله یکسان به صورت موازی قرار گرفته اند تشکیل شده است. این شیشه ها توسط اسپیسر که دور تا دور آنها قرار گرفته، از یکدیگر جدا می شوند. در شیشه های دو جداره هوا یا گاز آرگون که نوعی عایق حرارتی و گاز SF6 که یک عایق صوتی است فضای بین شیشه ها را پر می نماید. گاهی اوقات نیز ترکیب این دو گاز مورد استفاده قرار می گیرد. اسپیسرهایی که در این نوع شیشه ها به کار می فرایند معمولاً آلومینیومی هستند که درون آنها با ماده ای رطوبت گیر به نام سیلیکا ژل پر شده است. سیلیکا ژل رطوبت هوای بین جداره ها را می گیرد و مانع از ایجاد رطوبت بین شیشه ها می گردد.

شیشه دو جداره از ورود سر و صدا به داخل ساختمان جلوگیری می نماید و عایق خوبی برای جلوگیری از انتقال دما می باشد. این نوع شیشه ها علاوه بر منازل در مکان هایی که احتیاج به آرامش و آسایش است نیز مورد استفاده قرار می گیرند از جمله بیمارستان ها، کتابخانه ها و … . میزان کاهش صوت توسط شیشه های دو جداره حدود 50 دسیبل و حتی 30 دسیبل می باشد. هوای خشکی که بین دو جداره شیشه قرار گرفته در حد یک پوشش فایبرگلاس است و عایق بسیار مناسب محسوب می گردد.

این نوع شیشه ها در انواع ساده، رنگی، رفلکس، سکوریت و لمینت فراوری و به بازار عرضه می شوند. درب و پنجره های دو جداره ای که شیشه آنها از نوع رنگی است از یک جداره شیشه رنگی و یک جداره شیشه ساده تشکیل شده اند و نمونه هایی که دارای شیشه رفلکس می باشند از یک جداره شیشه ساده و یک جداره شیشه رفلکس که رو به بیرون است تشکیل شده اند. شیشه های رفلکس مانع خوبی برای ورود نور مستقیم خورشید به داخل ساختمان هستند اما فضای آن را تاریک نشان می دهند. از شیشه های سکوریت نیز در مکان های پر خطر استفاده می گردد زیرا آنها در اثر خرد شدن به تکه های بسیار ریز بهم چسبیده تبدیل می شوند و تکه های بزرگ خطرناک ایجاد نمی نمایند. لمینت نیز از دو جداره شیشه ساده که لایه ای از رزین در بین آن قرار گرفته ساخته می گردد.

قیمت درب و پنجره دوجداره UPVC

درب و پنجره دو جداره UPVC در بازار کشور شناخته شده می باشند زیرا آنها انتظارات و احتیاجهای ساکنین را برآورده می نمایند و از لحاظ قیمت مقرون بصرفه می باشند. عوامل مختلفی در قیمت درب و پنجره اثر گذار است از جمله شیشه دو جداره، خم پروفیل، گالوانیزه، نوع و تعداد بازشوها، توری، تعداد درب و پنجره، رنگ پروفیل، یراق آلات، هزینه نصب و …. . قیمت هر متر مربع پنجره دو جداره UPVC معمولا بر اساس تعداد جداره ها (دو الی سه جداره)، ابعاد و تعداد حفره ها از 19000 الی 500000 تومان می باشد. پروفیل های درب و پنجره دو جداره از نظر ابعاد با نام های سری 60، سری 70 و سری 80 شناخته می شوند. البته هر سری پروفیل بر اساس ساده بودن یا دکوراتیو بودن حالت های مختلفی دارد. منظور از حفره، فضاهای خالی ایجاد شده در عرض پروفیل است که تعداد آنها 3 الی 7 عدد می باشد. هزینه نصب نیز 10 تا 20 درصد کل مبلغ توافق شده در پروژه را شامل می گردد که با توجه به عوامل مختلفی نظیر موقعیت پروژه، بازسازی آهن و آلومینیوم، نوسازی و نصب روی سنگ متفاوت می باشد. شرکت های فراوری درب و پنجره قیمت های متفاوتی را بر اساس برند، کیفیت فراوری و نصب اعلام می نمایند و تفاوت قیمتی که در بازار دیده می گردد ناشی از این عوامل می باشد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: ساختمانچی
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 1660

به "درب و پنجره دوجداره UPVC" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درب و پنجره دوجداره UPVC"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید