خبرنگاران وزیرخارجه عراق: دولت اقدامات مناسبی برای توقف حملات موشکی انجام داده است

به گزارش آریا بلاگ، بغداد - خبرنگاران - فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در تماس تلفنی هایکو ماس، خطاب به همتای آلمانی خود گفت که دولت این کشور اقدام های مثبتی برای توقف حملات موشکی به منطقه سبز بغداد انجام داده است.

خبرنگاران وزیرخارجه عراق: دولت اقدامات مناسبی برای توقف حملات موشکی انجام داده است

منطقه سبز بغداد در مرکز پایتخت عراق محل استقرار سفارت خانه های غربی از جمله سفارت آمریکا و انگلیس است.

به گزارش خبرنگاران، وزارت امور خارجه عراق روز یکشنبه در بیانیه ای نوشت که فواد حسین در تماس تلفنی همتای آلمانی خود درباره مناسبات دو جانبه و تصمیم اولیه دولت آمریکا درباره خارج کردن سفارت این کشور از بغداد رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه عراق در این تماس تلفنی نسبت به این اقدام با وجود اینکه رویکرد حاکمیتی و مربوط به آمریکا است، ابراز نگرانی کرد و گفت که این تصمیم می تواند نتایج زیانباری برای منافع ملت عراق داشته باشد.

وی اضافه نمود: دولت عراق تصمیم ها و اقدام های ساختاری، امنیتی، سیاسی و دیپلماتیک برای توقف حملات موشکی به منطقه امنیتی سبز بغداد و فرودگاه بین المللی اتخاذ نموده است که به زودی نتایج مثبت و ملموس آن مشاهده خواهد شد.

وزرای امور خارجه عراق و آلمان در این تماس تلفنی ضمن گفت وگو درباره سناریوهای آینده در رابطه با شرایط هیات های دیپلماتیک، بر اهمیت تداوم رایزنی ها و دستیابی به راهکارهای حل این بحران تاکید نمودند.

به همین دلیل، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا آدینه شب گذشته در تماس تلفنی با فواد حسین درباره روابط دو جانبه و تصمیم واشنگتن برای تعطیلی سفارتش در بغداد گفت و گو کرد.

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه رسمی اظهار داشت که در تماس تلفنی پمپئو، فواد حسین گفت که تصمیم آمریکا درباره تعطیلی سفارت این کشور در بغداد تصمیمی داخلی و مربوط به طرف آمریکایی است، اما موجب نگرانی بغداد خواهد شد و به نتایجی می انجامد که به نفع ملت عراق نیست.

وی اضافه نمود که دولت عراق به بعضی اقدامات امنیتی، سیاسی و دیپلماتیک برای توقف حملات به منطقه سبز و فرودگاه بین المللی بغداد دست زده و به زودی شاهد نتایج مثبت و ملموس در این باره خواهیم بود.

وزیر خارجه آمریکا نیز در این تماس تلفنی گفت که روابط بغداد و واشنگتن برای هر دو کشور بسیار مهم است.

در این گفت و گوی تلفنی همچنین احتمال های گوناگون درباره شرایط هیات های دیپلماتیک در بغداد آنالیز شد و پمپئو وعده داد که محتوای این مذاکرات در نظر گرفته گردد.

طرفین همچنین بر اهمیت ادامه گفتگو و تماس برای یافتن راهکارهای حل این بحران تأکید کردند.

بعضی منابع دولتی عراق هفته گذشته اظهار داشتند که در جریان ملاقات اخیر روسای سه قوه عراق با رهبران سیاسی این کشور، برهم صالح رییس جمهوری پیغام تهدیدآمیز وزیر امور خارجه آمریکا را به اطلاع آنها رساند.

طبق این ادعا، پمپئو تهدید نموده است که در صورت متوقف نشدن حملات موشکی به سفارتخانه آمریکا، واشنگتن اقدام به بستن سفارت و انتقام گیری بی رحمانه از گروه های مقاومت اسلامی عراق خواهد نمود.

این تهدید منتسب به وزیر امور خارجه آمریکا با واکنش تند بعضی گروه های مقاومت مانند کتائب حزب الله، عصائب اهل الحق و جنبش اسلامی النجباء روبرو شده و آن را دلیل کاری بودن حملات مقاومت به نظامیان و منافع آمریکا در عراق دانستند.

این گروه های مقاومت از آمریکا خواستند که به جای قیل و قال بی خود، به قانون مصوب دی ماه 98 مجلس عراق احترام بگذارد و نیروهایش را از خاک کشور بیرون بکشد.

در همین حال، سخنگوی منطقه ای وزارت امور خارجه آمریکا سه شنبه گذشته تاکید نمود که سفارت این کشور در بغداد، پایتخت عراق با وجود چالش های موجود به فعالیت خود ادامه خواهد داد و تعطیل نمی گردد.

ساموئل وربرگ در گفت و گو با شبکه کردی زاگرس اضافه نمود که دولت آمریکا تمام اقدامات لازم برای حفاظت از سفارت و هیات های دیپلماتیک خود در عراق را انجام خواهد داد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: ایرنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4671

به "خبرنگاران وزیرخارجه عراق: دولت اقدامات مناسبی برای توقف حملات موشکی انجام داده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیرخارجه عراق: دولت اقدامات مناسبی برای توقف حملات موشکی انجام داده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید