جهانی از زیبایی در تنگه چاهکوه قشم

به گزارش آریا بلاگ، تنگه چاهکوه قشم یکی از مکان های توریستی و گردشگری جزیزره زیبای قشم است که از جذابیت های فراوانی به خصوص در شب بر خوردار است.

جهانی از زیبایی در تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه قشم با جاذبه های توریستی اسرارآمیز

تنگه حیرت انگیز چاهکوه واقع در روستای چاهوی شرقی جزیره قشم با گودالها و تونلهای حیرت آور دردیواره ه خود هر توریستی را به حیرت وامی دارد شبیه این اثر طبیعی و زمین شناسی در انگلیس ،آلمان، و چین و آمریکا و چندین کشور دیگر نیز وجود دارد.تنگه چاهکوه یکی از خلقت ها و آفرینش های خاص خداوند میباشد سکوت دل انگیز و ارامبخش هنگام راه رفتن در این تنگه خاطره ای بیاد ماندنی را در فکر و خیال هر جهانگرد به جای میگذارد.

اقامت در جزیره قشم شمارا با بی همتا ترین و چشم نوازترین جاذبه ها و پدیده های طبیعی رو به رو میکند و این لذت بردن از زیبایی های بکر و خدادی با بازدید از تنگه چاهکو چندین برابر میگردد.

دیدنی های تنگه چاهکوه قشم

علت نامگذاری تنگه چاهکوه قشم

علت نامگذاری چاهکوه وجود چاهای است که در ورودی تنگه حفر شده است چند چاه کم عمق و آبراهه هایی برای انتقال آب از طرف مردمان روستای چاهکو ه حفر شده وجذابیتی خاص به این دره بخشیده است با توجه به شرایط اقلیمی این منطقه که دارای آب و هوای گرم و خشک است لذا ذخیره آب شیرین در این منطقه از ارزش بیشتری برخوردار است و این چاه ها منبع ذخیره آب باران است این کانال ها و چاه ها از ارزشی دیرینه بر خوردار می باشد و از زمان های قدیم برای تهیه آب شیرین اهالی این منطقه از جزیره مورد استفاده قرار می گرفته است.

طبق آنچه در بخش توریستی نمناک عنوان شده است از این تنگه با عنوان دره مقدس چاهکوه یاد شده است چرا که آب در گذشته های دور تقدس خاصی برای پیشینیان ما داشته و این دره محلی برای ذخیره آب بوده است.البته شاید بتوان هنوز هم قداست را در این مکان جستجو کرد چرا که قدرت پروردگار در جای جای آن خودنمایی می نماید.

محل قرار گیری دره یا همان تنگه چاهکوه قشم

دره یا تنگه چاهکوه در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم دره ای به عمق 100متر تصویری از ساییدگی سنگهای رسوبی است این دره در 70 کیومتری شهر قشم و در حوالی روستای چاهوی شرقی در بخش شمال غربی جزیره قشم واقع شده است و از آن دسته جاذبه های مهم جهانگردی جریزه قشم میباشد. این دره باشکو ه و حیرت انگیز در قلب کو ه سنگی یکدست که به شکل ضربدر ترسیم شده جا گرفته است.

اشکال شگفت انگیز

در ورودی دره، تندیسی طبیعی که به سه سر نگهبان شهرت دارند ، وجود دارد. سپس به چهار چاه می رسید که توسط ساکنان در میان دره حفر شده اند که ذخیره گاهی برای آب شیرین هستند. پس از گذر از کنار آنها، تندیس ها، حجم ها، کاسه ها و طاقچه ها بر دیواره دره به چشم می خورند. در دیواره های عمودی با اشکالی شگفت انگیز همچون شیارها و خطوط فرسایش موازی و عمیق و انواع حفره های نیمه کروی و بیضوی روبرو می شوید.

اشکال هندسی تنگه چاهکوه قشم

آشنایی با تنگه چاهکوه ، دره ای مقدس در قشم

چاهکوه در نگاه اول بسیار عریض و با دیواره های بلند در نظر هر توریستی خود نمایی میکند اما کم کم و به مرور از عرض آن کاسته شده تا جایی که گذر از آن سخت میگردد این در صورتی است که بلندی دیواره ها هم چنان ببشتر است و به این علت درون تنگه از روشنایی کمتری برخوردار است.

دره چاهکوه اثری خارق العاده از ساییدگی سنگ های رسوبی زمین که در قشم واقع شده است به علت اینکه در معرفی و شناساندن مورد بی مهری واقع شده لذا کمتر مورد بازدید جهانگرد و توریست قرار گرفته است.

در اطراف روستای چاهکوه در کنارشمال غربی جزیره دو تنگه عمود برهم با دیواره های عمودی بلند خودنمایی میکند که ریخت شناسی و یا شکل ظاهری آن زمین های سنگی را به رخ میکشند.

در کف یکی از تنگه ها که به طرف شمال جنوبی منتهی میگردد گودالهای کم عمق و نیمه عمیق چاه مانندی وجود دارندکه آبهای جاری در آن قسمت ذخیره شده و مورد استفاده مردمان منطقه واقع میشد.

قسمت ورودی تنگه شمالی جنوبی کم عرض و کم شیب تر از سمت شمال است و به شکل u میباشد هر چه به جهت جنوب بروید عرض دره کم شده و به شیبش افزده میگردد و در انتها به شکل وی جلوه گری میکند وعبور از آن سخت میگردد همه این مشخصات حاکی از سیلابی بودن دره میباشد.

دیواره های دره شکافها و خطهای ساییده موازی مختلفی را نشان میدهند بعضی از این شکافها عمیق تر و شکلهای قاشقی یا قیفی به خود گرفته اند جنس دیواره ها اکثرا از ماسه سنگ آهکی نرم و ملایم بوده و به علت وجود لایه های مارن قرمز آهک و سیلیت نظاره گر از بین رفتن شدید دیواره ها در این قسمتها هستیم.

به طوریکه در تمامی طول دیواره تنگه گودالهای عظیم و کوچک به چشم میخورند به نظر میرسد چاهای کم عمق که مورد استفاده اهالی هستند به صورت دستی و سنتی حفر شده اند ولی این حفاری ها به دنبال حفرهای پی درپی عمیق انجام گرفته و در واقع کار طبیعت توسط انسان دست خوش تکامل شده است. همانطور در طول دره اصلی و دره عمود بر ان کانال باریک جوی مانندی دیده میگردد که گویا برای راهنمایی آب به تنگه ها و داخل چاه ها حفر گرده است.

این دره به علت داشتن دیوارهای عمودی نسبتا بلند وجود شکاف ها و خط های ساییده موازی و عمیق و همانطور انواع گودال های نیمه کروی و بیضوی هر ببیننده ای را به حیرت و شگفتی وا میدارد و از زیبایی بالایی برخوردار می باشد.

دره شاهکوه شاهکار حیرت آور از سایش سنگهای رسوبی در جزیره قشم به علت بی مهری شناساندن برای توریستی کمتر مورد توجه قرارگرفته است.

این تنگه از چهار جهت به چهار تنگه منتهی مگردد که در قسمتهایی دیواره ها به هم میرسند وفاصله 2دیواره شاید به حدود نیم متر برسد به نظر میرسد این تنگه وتنگه های شبیه کناره های آن مربوط به گسل های طاقدیسی عظیمی باشند که درتشکیل گنبد نمکی نمکدان هم موثر باشد.

گونه سنگ های چاه کوه واز سنگ های رسوبی معروف به سنگ های آهکی نشات گرفته مربوط به رشته کوهای زاگرس میباشد که جزو یکی از سه گروه سنگ های موجود در طبیعت است.

در دیواره های تنگه چاهکوه ساییدگی ومتلاشی شدن توسط آب شکاف های عمیق و طولانی وانواع گودال های عدسی قاشقی وکروی شکل را به جودآورده است وجود شکاف ها و خط های ساییدگی موازی و همچنین گودال و طاقچه بر بدنه عمود این تنگه و همچنین وجود رودهای سنگی در ته دره باعث گشته تا تنگه چاکوه به یکی از عجایب خلقت بدل گردد.

طرح ها و نقوشی که روی دیواره های این تنگه زیبا خودنمایی میکنند دل هر ببینده ای را میبرد شکل هایی که رویایی و خیالی اند و همچون اثری ارزشمند به دست خالقی توانا پا به عرصه هستی نهاده است.

باد و آب و باران و بارش های سیل اسا و شدید از مهمترین عوامل وجود این گودال های زیاد در وسط دیواره چاهکوه است سنگهای چاهکوه ترکیبی از آهک یا بی کربنات کلسیم است که آسی های موجود درآب باران به علت حل شدن آنها به وجود آوردن.

شکاف ها و حفره های کوچک در داخل آنها شده و این گوداله ا طی میلیون ها سال عظیمتر شده و تبدیل به تونل های حیرت انگیز شده اند در این بین روان شدن آب در طی بارندگی ها زیبایی این دره را خارق العاده تر و بی نظیر تر نموده است.

جذابیت های تنگه چاهکوه قشم

اگر به عکاسی و سنگ نوردی علاقه دارید به تنگه چاهکوه قشم بروید

مناظر خاص این دره سوژه های نابی برای عکاسی هستند. شما با کمی خلاقیت قادر به ثبت تصاویری خارق العاده خواهید بود. اگر از علاقه مندان به سنگ نوردی هستید می توانید با سفر به چاهکوه تجربه ای متفاوت از سنگ نوردی را برای خود رقم بزنید و با سنگ نوردی به بعضی قسمت های هیجان انگیز دره دسترسی پیدا کنید.

بازدید کنندگان دره چاهکوه ، پژوهنده هایی عاشق طبیعت

جهانگردهای چاهکوه با دیگر توریستان متفاوت اند چرا که آنها یا پژوهنده اند و یا عاشق طبیعت،به این علت ایجاد مکان های توریستی به منظور حفظ جاذبه های طبیعی در این دره به راحتی انجام نمی گیرد.

یکی از جاذبه های زمین شناسی قشم دره چاهکوه است که در بخش توریستی نمناک معرفی کردیم و برای ثبت این شاهکار در سازمان یونسکو کارهایی اجرا شده است.ایجاد جاده به طول 4 کیلومتر ایجاد سرویس های بهداشتی، نصب تابلو های آموزشی و زیست محیطی ،نصب سطل زباله ساخت پارکینگ و ایجاد کیوسک نگهبانی از جمله کارهای سازمان منطقه آزاد قشم دراین تنگه برای بازدیدکنندگان و جهانگرد ها می باشد.

مشهور شدن ژئو پارک قشم را به عنوان یکی از ژئو پارک های مهم و توریستی جهان نیازمند توجه ملی قرار داده و شایان ذکر است که درآمد کشور چین از ژئو پارک خود که به ثبت جهانی رسیده چند برابر درآمد حاصل از نفت ایران است بطور حتم برای دستیابی به چنین موقعیتی بایستی تمامی نهادها،مثل محیط زیست و زرارت علوم و گرشگری و میراث فرهنگی و غیره در شناساندن و معرفی منطقه ازاد قشم نهایت تلاش را به خرج بدهند.

بر اثر فرسایش سنگ های رسوبی از طریق اب و باد و باران در طول سالها دره چاهکوه با این عظمت و شکوه پا به عرصه وجود نهاده تا باز هم قدرت خداوند را به رخ عالمیان بکشد.

شمار بازدید کنندگان از دره چاهکوه در تعطیلات نوروزی تقریبا به 46 هزا نفر گزارش شده است انتظار میرود با برنامه ریزی دقیق در طی سال های آینده این تعداد در 5 سال آینده به 600 هزار نفر تا یک میلیون برسد.

تماشای آسمان شب

با قرارگرفتن در تنگه چاهکوه توانید در شب قسمت کوچکی از آسمان را ببینید. درخشش ستارگان در شب جلوه خاصی به تنگه چاهکوه می دهد و وقتی از درون آن به آسمان نگاه می کنید تصویری دیگر از شب و ستارگانش را برای تان رقم می زند.

در خصوص تنگه چاهکوه قشم

چه زمانی به تنگه چاهکوه قشم برویم ؟

آب و هوای قشم از اول پاییز تا نهایتا آخر فروردین بسیار دلپذیر است بنابراین بهترین فصل سفر به چاهکوه این فصول هستند زیرا بقیه ایام گرما اذیتتان می نماید .

جاذبه های نزدیک چاهکو

هر جهت رفتن به چاهکوه از غارهای خوربس و جزایر ناز نیز دیدن کنید. از تنگه تا جزایر ناز حدود یک ساعت راه است. بعد به غار خربس می رسید.از تنگه چاهکوه تا جنگل حرا با ماشین حدود نیم ساعت راه است پس ازآنجا نیز دیدن کنید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: نمناک
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 2846

به "جهانی از زیبایی در تنگه چاهکوه قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهانی از زیبایی در تنگه چاهکوه قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید