تحقق 108 درصدی درآمدهای مالیاتی در سال 99

به گزارش آریا بلاگ، تهران (پانا) - وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد در سال 99، میزان تحقق درآمدهای اقتصادیاتی 108 درصد بود و 8 درصد بیشتر از درآمدهای اقتصادیاتی پیش بینی شده، اقتصادیات اخذ شده است.

تحقق 108 درصدی درآمدهای مالیاتی در سال 99

فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه با مدیران ارشد سازمان مالیاتی کشور در گفت وگو با خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای ورودم به وزارت اقتصاد، پیگیر هوشمندسازی اقتصاد بودم. یکی از محورهای اساسی این موضوع، نظام مالیاتی است. در صورتی که این نظام با توجه به نقش محوری خود در اقتصاد، هوشمند شود، تاثیرات قابل توجهی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

وی شرح داد: هوشمندسازی نظام مالیاتی به این معنا است که تمامی مؤدیان مالیاتی، بنگاه های مالی و مصرف کنندگان، باید در سامانه هوشمند مالیاتی ورد پیدا کرده و به آن مسلط شوند.

رییس شورای گفت وگو با بیان اینکه زیرساخت های مربوط به هوشمند شدن نظام مالیاتی در سازمان امور مالیاتی ایجاد شده است، شرح داد: می توان گفت که ملزومات اجرایی شدن قانون سرانجامه های فروشگاهی فراهم شده است اما همان طور که گفتم سازمان امور مالیاتی یک طرف قضیه است. در سوی دیگر مؤدیان یعنی فروشگاه ها، شرکت ها و سایر مؤدیان قرار دارند و باید بتوانند خودشان را مجهز کنند.

وزیر اقتصاد در ادامه افزود: پیش بینی ما این است که با برنامه ای که تدوین شده و با مشوق هایی که در نظر گرفته و اعمال خواهیم کرد قانون سرانجامه های فروشگاهی تا سرانجام سال اجرایی شود.

دژپسند بیان کرد: البته می توانستیم این کار را خیلی سریع تر به سرانجام برسانیم ولی شیوع ویروس منحوس کرونا مانع از برگزاری دوره های آموزشی به ویژه برای اصناف شد. این موضوع کار را مقداری به تعویق انداخت.

وزیر اقتصاد درباره نشست امروز خود با مدیران سازمان امور مالیاتی هم گفت: ما در آستانه روز مالیات هستیم. شانزدهم تیرماه هر سال به نام روز مالیات نامگذاری شده است. به همین علت لازم بود جلسه ای با مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی کشور داشته باشیم، تا هم این روز را به آنها تبریک بگوییم و هم به خاطر عملکرد خوب آنها در 3 سال جنگ تحمیلی مالی از آنها تشکر کنیم.

وی گفت: وقتی دشمن جنگی را علیه ما طراحی کرده، به منابع درآمدی نفتی ما آسیب رسانده و انتقال منابع را از خارج به داخل با مشکل روبرو کرده است، باید برای اداره دولت و تأمین مالی دولت در پی منابع جایگزین باشیم. به طور طبیعی و قبل از هر چیز سراغ درآمدهای مالیاتی می رویم. این درآمدها جزو درآمدهای تمیز دولت است. موضوعی است که هم در کوتاه مدت و هم در میان مدت و بلند مدت باید مورد توجه قرار بگیرد، ضرورت جایگزینی بودجه مبتنی بر مالیات به جای بودجه مبتنی بر نفت است که این مهم باید محقق شود.

رییس شورای گفت وگو با درخشان توصیف کردن عملکرد سازمان امور مالیاتی در طول سه سال گذشته، افزود: در سال 99، میزان تحقق درآمدهای مالیاتی 108 درصد بود و 8 درصد بیشتر از درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده، مالیات اخذ کردیم.

وی شرح داد: رویکرد سازمان مالیاتی این است که به مالیات فقط به نام ابزار درآمد نگاه نمی کند بلکه مالیات را ابزاری برای عدالت اجتماعی، توسعه مالی و عدالت منطقه ای هم می داند.

وزیر اقتصاد به ارتباط با مؤدیان مالیاتی اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر شعار سازمان مالیاتی در ارتباط با مودیان در طول سه سال گذشته، وصول با رعایت اصول بوده است؛ بنابراین، بدون اینکه تنشی ایجاد شود درآمدهای مالیاتی تحقق پیدا کرد.

رییس شورای گفت وگو درباره فشار به مودیان مالیاتی هم گفت: سازمان امور مالیاتی به شدت در این زمینه مراقبت کرده است. مؤدیان منظم و خوش حساب و دارای شناسنامه هم از طریق این افزایش درآمدهای مالیاتی، دچار آسیب نشدند.

دژپسند ضمن تأکید بر اینکه کسانی که از کرونا آسیب دیده بودند به طور کامل از فشار مالیاتی در امان بوده و سازمان مالیاتی بیشترین تسهیلات را برای آنها فراهم کرده است، نام داشت: سال جاری هم سال مهمی است؛ هم دولت تغییر می کند و هم اینکه ما می دانیم که درآمدهای نفتی متناسب با هدفگذاری محقق نشده است. بنابراین، سازمان مالیاتی وظیفه مهمی بر عهده دارد و باید با یک کار فشرده و به تعبیر رئیس سازمان با یک سبک جهادی ورود پیدا کرده و به تحقق درآمدهای مالیاتی کمک کند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7407

به "تحقق 108 درصدی درآمدهای مالیاتی در سال 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقق 108 درصدی درآمدهای مالیاتی در سال 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید