بیش از حد آجیل و دانه های طبیعی می خورید؟ منتظر این عواقب باشید!

به گزارش علی بلاگ، اگر کمی در خصوص تغذیه و ارزش سلامتی خوراکی ها بخوانیم، بدون شک ارزش سلامتی آجیل و دانه ها بسیار زیاد دانسته شده است. از جلوگیری از ابتلا به سرطان گرفته تا کاهش وزن، یا از بالا بردن ویتامین بدن و مواد معدنی تا کاهش کلسترول و مبارزه با بیماری قلبی. هرچقدر که از مزایای آجیل ها و دانه ها می دانیم درست است، اما مصرف بیش از حد دانه ها و آجیل ها فراتر از حد احتیاج برای ما می تواند مضر باشد و حالمان را به جای اینکه بهتر کند، بدتر می نماید. یک کاسه، دو کاسه و میزان خوردن آن از دست ما در می رود. احساس سنگینی می کنیم و احساس ناراحتی می کنیم . این شرایط بدون شک برای بدن ما خطرناک است. اما چه خطرهایی؟

بیش از حد آجیل و دانه های طبیعی می خورید؟ منتظر این عواقب باشید!

افزایش وزن

بسیاری از مطالعات به ما نشان می دهند که خوردن آجیل ها و دانه ها می تواند به ما در کاهش وزن یاری نمایند، اما فقط در مقادیر بسیار محدود و همراه با رژیم غذایی. آجیل ها چربی بالایی دارند و حتی اگر بیشتر چربی های آن ها اشباع نشده باشد، باز هم کالری بالایی دارد. اگر بیش از حد آجیل بخورید، به جای از دست دادن وزن، مطمئناً وزن اضافه می کنید.

اگر قصد دارید برای برنامه کاهش وزن آجیل بخورید، تعداد یا کالری آن را در نظر بگیرید و آن را برای میان وعده بهره ببرید.

فشار خون بالا

اینکه آجیل و دانه ها را در چه حالتی مصرف می کنیم اهمیت دارد. اگر آجیل ها خام و فاقد نمک باشند به کاهش فشار خون یاری می نمایند. برای بهبود طعم و مزه اما بسیاری از ما از آجیل های شور استفاده می کنیم که می تواند فشار خون را بالا ببرد.

بهتر است آجیل یا دانه های طبیعی بخرید و در خانه آن را نمکی کند. چرا که این کار قطعا نسبت به انواع پرنمک آماده آن، نمک کمتری را مصرف می نماید. به آجیل های خود چاشنی و پودر فلفل قرمز بزنید تا عطر و طعم بدون سدیم داشته باشید.

مسائل دستگاه گوارش

عناصر مختلفی در آجیل و دانه ها وجود دارد که برای هضم ما تأثیر منفی دارد. میزان چربی موجود در آجیل می تواند باعث اسهال گردد. آجیل ها و دانه ها یک مکانیسم دفاعی نیز دارند که هضم آن ها را بسیار سخت می نماید. همچنین بعضی از ترکیبات مانند اسید فیتیک و تانن روی گوارش اثر منفی دارد.

جذب نامناسب مواد مغذی

اسید فیتیک، فراتر از فشاری که روی دستگاه گوارش شما دارد، می تواند توانایی بدن شما در جذب سایر مواد مغذی را محدود کند. زمانی که در بدن اسید فیتیک وجود دارد، 20 درصد جذب روی و 60 درصد جذب منیزیوم کاهش پیدا می نماید. همچنین در آنزیم های بسیاری که برای هضم غذا مورد استفاده است، اختلال ایجاد می نماید.

عدم تعادل سطح امگا 6 و امگا 3

امگا 6 در روغن های پخت و پز، غذاهای تولید شده و البته در آجیل ها و دانه ها یافت می گردد. امگا 3 در انواع آجیل ها و دانه ها و در ماهی ها موجود است. امگا 3 و امگا 6 به عنوان اسیدهای چرب ضروری بدن شناخته شده اند که باید از رژیم غذایی دریافت گردد. بدن ما به امگا 6 کمتری به نسبت امگا 3 احتیاج دارد.

متأسفانه در رژیم غذایی معمول کشورهایی مانند امریکا ده تا 25 برابر مقدار لازم امگا 6 وارد رژیم غذایی افراد می گردد که مانع از جذب امگا 3 و افزایش فشار خون می گردد. امگا 3 ضدالتهاب است و از بروز بیماری جلوگیری می نماید، در حالی که امگا 6 کاملا برعکس است.

در این زمینه بخوانید:

آموزش مسائل بهداشتی و سلامت؛ چه چیزهایی را یاد می گیریم؟

ویژگی هایی که سیر و پیاز را خاص می نماید؛ سم زدایی قوی برای بدن

نتیجه گیری: کنترل مقدار روزانه خوردن آجیل ها

کنترل میزان خوردن آجیل ها و دانه ها اهمیت زیادی دارد. نکته مهم در خصوص آن ها خوردن در دوز کافی است که بسیار سلامت است. در خصوص خوردن وعده های غذایی تولید شده، فست فود و خوراکی های وسوسه انگیز کار ما ساده تر است که بگوییم آن ها را مصرف نکنید. اما در زمینه خوردن آجیل ها فوایدشان باعث می گردد کار سخت تر گردد.

متخصصان تغذیه و رژیم غذایی حدود یک سوم لیوان در هر روز را پیشنهاد می نمایند. بهتر است وعده های خود را در طرف کوچک بریزید تا وقتی که تمام شد از ان صرف نظر کنید و دوباره قصد خوردن نکنید. آب، میوه و سبزی کافی بخورید تا احساس گرسنگی کاذب نداشته باشید.

منابع: Health and Human، CNN

منبع: ایرنا زندگی

به "بیش از حد آجیل و دانه های طبیعی می خورید؟ منتظر این عواقب باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از حد آجیل و دانه های طبیعی می خورید؟ منتظر این عواقب باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید