بندر گواتر؛ از جاذبه های دیدنی چابهار، عکس

به گزارش آریا بلاگ، خلیج گواتر نقطه ای در جنوب شرق ایران، هم مرز با پاکستان و جز استان سیستان و بلوچستان است. این منطقه به دلیل قرار دریافت در مجاورت جنگل های حرا یکی از مناطق حفاظت شده محیط زیست است.

بندر گواتر؛ از جاذبه های دیدنی چابهار، عکس

این بندر یکی از آخرین نقاط مرزی ایران بوده و با توجه به داشتن جاذبه های دیدنی بسیار و هم جواری با آب های دریای عمان، همچنان کمتر شناخته شده و عده کمی با این بندر آشنایی دارند.

رودخانه باهوکلات از سمت ایران و رودخانه نهر دشت از سمت پاکستان، به خلیج گواتر می ریزد. تنها بندر اقیانوسی ایران با مردمانی خونگرم و مهمان نواز است که معتدل ترین آب و هوا را در سواحل جنوب ایران دارد. بندر گواتر تنها حدود 90 کیلومتر با بندر معروف چابهار فاصله دارد، اما جاذبه های دیدنی آن با چابهار بسیار متفاوت است. خلیج گواتر و خور باهو، یکی از 22 تالاب بین المللی ایران است که بامساحتی معادل 75هزار هکتار در سال 1387 در فهرست تالاب ها ی بین المللی قرار گرفت که دارای ارزش های اکولوژیک منحصر به فردی است.

چرا باید از بندر گواتر بازدید کنیم؟

مهم ترین بخش بازدید از این منطقه زیبایی های خلیج گواتر، جنگل های حرا و مهم تر از همه مردم خون گرم این منطقه است.

این منطقه هر ساله در اوایل پاییز پذیرای تعداد بی شماری از پرندگان مهاجر است.

با کمی صبوری می توان شاهد پرندگان منحصر به فرد و کمیاب، خرچنگ ها و لاک پشت های دریایی و همچنین شنای دلفین ها در آب خلیج بود.

تاریخچه بندر گواتر

در سال 1363 کمال الدین غراب در کتاب بلوچستان، یادگار مطرود قرون خود در مورد بندر گواتر چنین می گوید: بندر گواتر، روستای ساحلی متروکی است در جنوب شرقی ترین نقطه مملکت که زمانی بندری معروف و پر رونق بوده است. در طول تاریخ هر از گاهی، این قوم به بهانه ای مجبور به گریز از سرزمین آبا و اجدادی خویش شده است. گاه به بهانه سیل، گاه به بهانه قحطی، و بیشتر از همه به حربه زور. تجارت در گواتر پیشینه ای طولانی داشته و تاجران بلوچ از آب های این خلیج، از هند به سمت آفریقا را زیر پا می گذاشته اند.

گواتر از مراکز اصلی پرورش و صادرات میگو بوده که در این سال ها کمی از رونق افتاده اما همچنان پابرجاست. در ساحل گواتر قبرستانی وجود دارد که اهالی روستا آن را قبرستان بهرمن ها می نامند و می گویند چند صد سال قدمت دارد. این قبرستان از گورهایی سنگی تشکیل شده است که به موازات ساحل و در یک جهت قرار گرفته اند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید

برای بازدید از بندر گواتر هزینه ای دریافت نمی شود و همه روزه و 24 ساعته می توان از بندر زیبا بازدید نمود.

نحوه دسترسی به بندر گواتر

برای رفتن به بندر گواتر می توانید راه های مختلفی را امتحان کنید. ساده ترین راه این است که بلیط هواپیما تهیه کرده و به چابهار بروید و از آنجا خود را به این بندر برسانید. راه دیگر اینکه با قطار یا هواپیما به زاهدان، کرمان و یا بم بروید و از آنجا به صورت زمینی به بندر گواتر سفر کنید.

در بندر گواتر از چه جاهایی می توان بازدید کرد؟

دریاچه صورتی (لیپار)

دریاچه صورتی چابهار از شگفتی هایی است که باید از آن دیدن کرد. چابهار در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است و از شهرهای جنوب شرقی آن به شمار می رود. این شهر دارای آب و هوایی معتدل مانند بهار است از این رو چابهار نامیده می شود. این شهر دارای جاذبه های توریستی فراوانی است که یکی از این جاذبه های بسیار دیدنی دریاچه صورتی چابهار است. بعد از دیدن تابلوی 55 کیلومتر مانده به گواتر اگر به سمت راست جاده (دریا نیز در سمت راست جاده قرار گرفته است) نگاه کنید، متوجه راستا کوچک خاکی می شوید که به دریاچه صورتی رنگ معروف به لیپار می رسد. یکی از دلایل مهم رنگ صورتی دریاچه فعالیت پلانکتون های گیاهی است که از طریق جریانات دریایی نیز تعدادشان زیاد می شود. فاصله دریاچه تا جاده زیاد نیست و می توانید بعد از پارک کردن ماشین ها کنار جاده، راستا حدودا پنج دقیقه ای را پیاده طی کنید

کوه های مینیاتوری (مریخی)

یکی از جاذبه های دیدنی بندر چابهار کوه های مینیاتوری یا مریخی اطراف این شهر است. با دیدن این کوه ها چنین تصور می شود که مرتب مورد اصابت شهاب سنگ قرار گرفته اند. این کوه های زیبا در راستا خلیج گواتر و کمی بعد از تالاب لیپار در سمت چپ جاده و در فاصله حدود 45 کیلومتری از چابهار قرار دارند و به خاطر شکل خاص و متفاوت که بیشتر رنگ خاکستری داشته و تشابه آن ها به کوه های کره مریخ به کوه های مریخی مشهور شده و مورد توجه گردشگران این منطقه قرار گرفته اند. این کوه ها اصلا سنگ های سختی نیستند و به راحتی فرسایش یافته و می توان آنها را با دست جدا نمود.

بندر بریس

بندر بریس در 55 کیلومتری شهر چابهار به سمت گواتر قرار گرفته است. اگر از کناره های سواحل طلایی مکران به سمت شرق برویم و به جاده ای پرپیچ و خم برسیم که بین کوه های مینیاتوری و دریای عمان قرار گرفته، جاده ای که ما را به بندر بریس می رساند را می بینیم. زیباترین بخش این بندر یک صخره بلند در کنار ساحل است که به مکانی محبوب برای دریافت عکس های یادگاری تبدیل شده است.

بهترین زمان سفر

بهترین فصل برای رفتن به بندر زیبای گواتر فصل زمستان و فصل بهار (تا خاتمه اردیبهشت ماه است)، البته اگر قصد لذت بردن از ساحل های طلایی رنگ و تجربه شنا در دریایی به رنگ آبی لاجوردی دارید، تابستان هم می توانید به این منطقه سفر کنید، ولی گرمای شدید هوا در این فصل باعث شده خیلی ها از سفر به این منطقه در فصل تابستان منصرف شوند.

مکان های دیدنی نزدیک بندر گواتر

پارک عمومی گواتر: 26 کیلومتر

هتل ها و مکان های اقامتی نزدیک بندر گواتر

هتل مرجان: 2.3 کیلومتر

صدف ریزورت: 2.5 کیلومتر

خانه ساحل گوست: 1.7 کیلومتر

هتل آسکانی: 2.4 کیلومتر

رستوران ها و غذا خوری های نزدیک بندر گواتر

مارینز لانژ: 1.3 کیلومتر

4.8 کیلومتر:راوال پوینت

رستوران ماشاالله: 5.3 کیلومتر

رستوران آلتین: 6.4 کیلومتر

رستوران شینواری: 7.6 کیلومتر

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: گردشبان
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4404

به "بندر گواتر؛ از جاذبه های دیدنی چابهار، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندر گواتر؛ از جاذبه های دیدنی چابهار، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید