بازی اتاق بازرگانی در زمین قاچاق ، چرا اتاق رتبه بندی کارت های بازرگانی را در سامانه جامع تجارت ثبت نمی کند؟

به گزارش آریا بلاگ، اتاق بازرگانی در حالی مسئولیت رتبه بندی بازرگانان را برعهده دارد که این به شکل عجیبی توسط کمیسون تلفیق مجلس دهم به آن ها واگذار شده است. از طرف دیگر اتاق بازرگانی اجازه نمی دهد، رتبه بندی کارت های بازرگانی به سامانه جامع تجارت متصل گردد. با چنین رویه ای منفعت اتاق بازرگانی از عدم اتصال کامل به سامانه جامع تجارت در چیست؟

بازی اتاق بازرگانی در زمین قاچاق ، چرا اتاق رتبه بندی کارت های بازرگانی را در سامانه جامع تجارت ثبت نمی کند؟

گروه اقتصادی خبرنگاران- مرصاد قربان نژاد، بر اساس قوانین گمرکی موجود در کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، می توانند اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا نمایند. بر همین اساس، ورود و صدور کالا برای کلیه تجار آزاد نبوده و بازرگانانی می توانند مبادرت به ورود و صدور کالا نمایند که دارای کارت بازرگانی هستند. به گونه ای که مطابق ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال 1372، افراد برای انجام فعالیت های صادرات و واردات احتیاج با اخذ کارت بازرگانی دارند. در واقع این کارت به نوعی یک شناسنامه تجاری است که وجه قانونی و رسمی به فعالیت های تجاری می بخشد.

مطابق همین ماده قانونی (ماده 3 قانون مقرارت صادرات و واردات) تایید کارت بازرگانی بر عهده وزارت صمت و صدور و در عین حال تمدید آن بر عهده اتاق بازرگانی بوده است. از آنجایی که سامانه های اتاق بازرگانی مجهز به شرایط احراز هویت نبوده و توانایی لازم را برای آنالیز استعلام هایی از قبیل تایید گواهی سوء پیشینه، شرایط نظام وظیفه و مدرک تحصیلی را نداشته بودند و این کار توسط عامل انسانی و به صورت چشمی صورت می گرفت امکان خطا به صورت سهوی و یا عمدی فراهم بود، که با تحقق پنجره واحد تجارت و یکپارچه سازی کلیه خدمات مربوط به صدور و تمدید کارت بازرگانی بر روی سامانه جامع تجارت به صورت الکترونیکی و بدون عامل انسانی اجرا شده و با این عمل از خطا های سهوی و عمدی جلوگیری به عمل آمد.

نکته ای که در این خصوص باید گفت این است که سامانه جامع تجارت از سال 1395 آغاز به کار کرده، ولی این یکپارچه سازی سال های متمادی با مقاومت اتاق بازرگانی همراه بوده است و پس از سال ها این امر محقق شده است.

با این وجود، اما همچنان بخشی از عملیات مربوط به کارت بازرگانی در ذیل سامانه جامع تجارت صورت نمی گیرد و اتاق بازرگانی در این خصوص خلاف مقرارت قانونی رفتار می نماید. اتاق بازرگانی در سکوت قوه قضائیه و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرایند رتبه بندی کارت های بازرگانی را خود و بدون حضور بر خط در سامانه جامع تجارت انجام می دهد.

این ترک فعل اتاق بازرگانی شائبه های فراوانی را در مورد رانت و سهمیه به بعضی از اعضای این اتاق را به گوش می رساند. جای بسی تامل است که چرا یک نهاد خصوصی که ملزم به رعایت قانون است حاضر به فراهم آوردن شرایطی نیست که تمامی فرآیند های مربوط به رتبه بندی کارت بازرگانی به صورت برخط و آنلاین در سامانه جامع تجارت یکپارچه سازی شود؟

نکته جالب در این خصوص به بند ت ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کلا و ارز مصوب سال 93 مروبط می شود که در آن ذکر شده است: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است، با ایجاد سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری برای تجارت داخلی و خارجی، با همکاری ستاد و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران صدور، تمدید و ابطال کارت بازرگانی را به وسیله سامانه فوق با هدف پیشگیری از بروز تخلفات و قاچاق کالا و ارز ساماندهی نماید.

با وجود چنین مصوبه قانونی، در انتهای مجلس گذشته مصوبه ای عجیبی تصویب و ابلاغ شد. کمیسون تلفیق مجلس دهم، در اقدامی عجیب، صدور مجوز فعالیت برای رتبه بندی بازرگانان را به یک نهاد خصوصی یعنی اتاق بازرگانی واگذار نمود. عجیب اینجاست که اتاق بازرگانی در سنوات گذشته مسئولیت صدور مجوز ها و یا تمدید کارت بازرگانی را برعهده داشت و چنین فساد انبوهی از جعل تا کارت های بازرگانی یک بار مصرف به وفور مشاهده می شد.

جای تعجب است که چگونه کمیسون تلفیق مجلس دهم با وجود اینکه سازمان بازرسی به استناد قانون بازار سرمایه، چنین رویه رتبه بندی را غیر قانونی دانسته بود، در بودجه 99، اختیار رتبه بندی کارت های بازرگانی را مجددا به این نهاد خصوصی اعطا نمود.

محمدرضا عربی عضو سابق هیئت مدیره سازمان بازرسی در این خصوص گفت: مستقل و حرفه ای بودن، دو استاندارد اصلی موسسات رتبه بندی محسوب می شود که در این رویه در نظر گرفته نشده است، به عبارت دیگر بازرگان نباید هیچ گونه رابطه کاری و اقتصادی و مدیریتی با موسسه متولی رتبه بندی کارت بازرگانی یعنی اتاق بازرگانی داشته باشد.

نکته جالب به استنادات قانونی در مورد رتبه بندی کارت های بازرگانی مروبط می شود. ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری منسوخ اعلام شده که نمایندگان مجلس یازدهم در بودجه 1400 مطابق بر همین ماده آیین نامه ای توانایی ورود داشته تا چنین رویه غلطی اصلاح شود.

نکته دیگر در این خصوص به تکلیف وزارت صمت مربوط بوده که موظف است با همکاری با اتاق بازرگانی به موضوع رتبه بندی کارت های بازرگانی ورود نماید. اما شیوه ای که در حال حاضر اعمال می شود مخالف بر قوانین بوده است. با فرض اینکه اتاق بازرگانی در حال همکاری با وزارت صمت در مورد رتبه بندی کارت های بازرگانی است این سوال مطرح می شود که چگونه وزارت صمت به صورت آنلاین، بر این فرایند رتبه بندی، که توسط اتاق بازرگانی صورت می گیرد نظارت داشته است؟

مسلما ورود ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قوه قضائیه به این امر می تواند اتاق بازرگانی را وادار نماید، رتبه بندی کارت های بازرگانی را ذیل سامانه جامع تجارت انجام دهد و هرگونه خطای احتاقتصادی اعم از سهوی و عمدی را به صفر برساند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5616

به "بازی اتاق بازرگانی در زمین قاچاق ، چرا اتاق رتبه بندی کارت های بازرگانی را در سامانه جامع تجارت ثبت نمی کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی اتاق بازرگانی در زمین قاچاق ، چرا اتاق رتبه بندی کارت های بازرگانی را در سامانه جامع تجارت ثبت نمی کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید