بازدهی بورس تا پیش از انتها خرداد چقدر شده است؟

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، پس از استراحت یک روزه شاخص سهام در معاملات روز یکشنبه، دیروز بار دیگر شاهد افزایش تقاضا و رشد نماگر اصلی بورس تهران بودیم. به این ترتیب دیروز دماسنج اصلی تالار شیشه ای با رشد 1/24 درصدی همراه شد و توانست از مرز یک میلیون و 200 هزار واحد عبور کند و بازده این نماگر از ابتدای سال تا به امروز به 134 درصد برسد. این مهم در حالی رقم خورد که این روزها شاخص ها و البته قیمت سهام با موج های سینوسی روبرو شده است.

بازدهی بورس تا پیش از انتها خرداد چقدر شده است؟

منشا این نوسان های پرتکرار را باید در تغییر رفتار معامله گران و کاهش بازه زمانی مورد انتظار برای کسب سود به روز و حتی ساعت جست وجو کرد. جایی که از یکسو کسب سود حداکثری در کوتاه ترین زمان ممکن و از سوی دیگر رسیدن به سطوح مقاومتی تکنیکال رویکرد معامله گری را تغییر داده است.

کاهش نگاه کوتاه مدت به یک روز

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم که این روزها نگاهی روزمره بر معاملات سهام حاکم شده است. معامله گرانی که پس از هر افتی، قیمت ها را جذاب قلمداد نموده و از این رو شاهد افزایش تقاضا در کلیت بازار هستیم. این مهم اما تداوم چندانی نیافته و به سرعت موجی از شناسایی سود بازار را فرا می گیرد. از این رو با افزایش فشار فروش فرایند بازار با چرخش محسوسی همراه شده و شاهد افت قیمت ها هستیم. این چرخه روزانه در حال تکرار است و نه تنها قیمت شرکت ها با نوسان های متوالی همراه می گردد بلکه این رفتار سینوسی در شاخص های اصلی بورس تهران نیز مشاهده می گردد. از این رو رویکرد سهامداری که در ماه های اخیر کوتاه مدت شده بود این روزها به روز و حتی ساعت کاهش پیدا نموده و به نظر می رسد یکی از مهم ترین اهداف صاحبان سرمایه کسب بازده قابل توجه در کوتاه ترین زمان ممکن است. این مهم سبب شده تا صندلی تحلیل در سهامداری به فراموشی سپرده گردد و حتی تحولات پیرامونی و داده های مهم مالی نیز کمتر مورد توجه معامله گران قرار گیرد.

به نظر می رسد این روزها تحلیل جزء گمشده بازار سهام است و کمترین نقش را در تصمیم گیری معامله گران برعهده دارد. به عنوان نمونه می توان به توجه نکردن بورس بازان به ریسک های سیستماتیک اشاره نمود. در این میان می توان به تحولات مرتبط با بازار جهانی اشاره نمود. بازاری که در برهه ای از زمان تحت تاثیر پاندمی کرونا فرایندی کاهشی را تجربه کرد و بازارهای بین المللی سهام نیز قرمزپوش شدند که البته بورس تهران واکنشی متفاوت به آن نشان داد تا جایی که شاهد رشد سریع و پرشتاب قیمت سهم ها بودیم.

آمارها نشان می دهد از ابتدای اسفندماه تا به امروز یعنی همزمان با شروع شیوع گسترده کرونا نماگر اصلی سهام با رشد 150 درصدی همراه شده است. در این میان نه افت قیمت نفت و فلزات اساسی در بازار جهانی برای بازیگران بورس تهران اهمیتی چندانی داشته و نه تعطیلی بنگاه های تولیدی در داخل کشور برای مقابله با شیوع بیشتر این ویروس جدید. در مقابل بیشترین سیگنال برای خرید و فروش از تکنیکالیست های بازار دریافت می شد. موضوعی که با نزدیک شدن به سطوح مقاومتی به یکی دیگر از دلایل تسری نگاه روزمره در میان صاحبان نقدینگی و نوسان پردامنه قیمت ها در طول یک روز معاملاتی تبدیل شده است.

مقاومت های تکنیکال بازار

کارشناسان تکنیکال بازار معتقدند یکی از دلایلی که در روزهای اخیر سبب نوسان قیمت سهام و در نتیجه شاخص کل در محدوده فعلی شده، نزدیک شدن قیمت ها به مقاومت های تکنیکالی است. دیروز با رشد 24/1 درصدی شاخص کل، این نماگر از مرز یک میلیون و 200 هزار واحد عبور کرد. در این میان بر اساس آخرین تحلیل ها مقاومت تکنیکالی شاخص یک میلیون و 220 هزار واحد است. مقاومتی که همیشه پیش از عبور از آن نماگر سهام رفتاری سینوسی از خود نشان می دهد.

این مهم اما تنها مختص شاخص های اصلی بازار نیست و به نظر می رسد اغلب سهام نیز به مقاومت تکنیکالی خود نزدیک شده اند. از این رو فراز و فرود مکرر قیمت ها در اغلب شرکت های سهامی نیز دیده می گردد. در این شرایط اما سهامداران منتظر عبور قیمت سهام خود از این مرزهای روانی نمی مانند و ترجیح می دهند به اصطلاح نوسان گیری نمایند. رفتاری که البته بیشتر مختص تازه واردهای بورس است. معامله گرانی که تمایل دارند سهم های موجود در سبد (پرتفوی) خود را در محدوده مثبت قیمتی نقد نموده و دوباره با افت قیمت ها در نقش خریدار ظاهر شوند و حداکثر سود را از این نوسان ها دریافت نمایند.

چهارمین روز جولان حقیقی ها

بازیگران بورس به دنبال جو مثبت حاکم بر بازار به خریدهای خود شدت بخشیدند و در نهایت 662میلیارد تومان نقدینگی را در سبد(پرتفوی) خود جابه جا کردند. به این ترتیب برای چهارمین روز متوالی شاهد جابه جایی سهام در راستا حقوقی به حقیقی بودیم. در این میان بخش عمده ای از خریدها در گروه ماشین آلات و دستگاه های برقی و به ویژه تک نماد ایران ترانسفو بود. به طوری که هر چند خالص خرید حقیقی ها در این گروه 212میلیارد تومان بود، ولی میزان خرید سهامداران خرد در نماد بترانس بیشتر از خالص خرید صنعت بود. بر این اساس دیروز بیش از 215میلیارد تومان نقدینگی در سبد (پرتفوی) سهامداران حقوقی به حقیقی بترانس جابه جا شد. در صنعت مزبور حقوقی ها خریدهای سنگینی در نماد کابل البرز داشتند. این فرایند با خالص خرید 4میلیارد تومان سهامداران عمده بالبر دنبال شد.

در ادامه این فرایند معامله گران حقیقی به خرید سهام گروه سرمایه گذاری تمایل نشان دادند و در نهایت خالص خریدی در حدود 92میلیارد تومان را در این گروه ثبت کردند. بخش عمده ای از خریدها به جمع آوری سهام وبهمن تعلق داشت؛ به طوری که 66میلیارد تومان از این رقم یعنی 72درصد از خالص خرید گروه به تقاضای سهام سرمایه گذاری بهمن تخصیص یافت. در میان نمادهای خودرویی نیز در حالی سایپا با خالص خرید 20میلیارد تومانی همراه شد که دو نماد خکار و خگستر نیز هر کدام خالص خریدی در حدود 17میلیارد تومان را تجربه کردند. در مقابل حقوقی ها به خرید سهام خنصیر تمایل نشان داده و 2/1میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام مزبور به سبد (پرتفوی) خود منتقل کردند. برآیند این خریدها سبب شد در نهایت 82میلیارد تومان نقدینگی در سبد (پرتفوی) سهامداران حقیقی به حقوقی در گروه خودرو منتقل گردد.

منبع: دنیای اقتصاد

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3531

به "بازدهی بورس تا پیش از انتها خرداد چقدر شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدهی بورس تا پیش از انتها خرداد چقدر شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید