بازار کار رشته ریاضیات و کاربردها

به گزارش آریا بلاگ، دو رشته­ ریاضی محض و کاربردی، به علت شباهت زیاد دروس آن به یکدیگر، باهم تلفیق شدند و رشته جدیدی با عنوان ریاضیات و کاربرد­ها در دانشگاه­ ها شکل گرفت. این رشته به عنوان پلی بین ریاضیات محض و کاربردی است. از یک طرف به کاربرد علم ریاضی در رشته های دیگر می پردازد و از طرف دیگر، می­ کوشد تا مبانی ریاضی محض را به مبانی عملی نزدیک تر کند. پیش نیاز ورود به این رشته داشتن علاقه و انگیزه فراوان است. یک دانشجوی ریاضیات و کاربرد­ها باید قدرت درک و خلاقیت بالایی داشته و توانایی درک الگوهای مختلف و تجزیه­ وتحلیل مسائل را داشته باشد. یکی از سوال هایی که در رابطه با این رشته پیش می ­آید، بازار­کار این رشته است. آیا این رشته آینده شغلی دارد؟ در مطلب پیش­ رو به معرفی این رشته و گرایش­ های آن در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می پردازیم و در انتها، بازار کار رشته ریاضیات و کاربردها را بررسی خواهیم کرد.

بازار کار رشته ریاضیات و کاربردها

بازار کار رشته ریاضیات و کاربردها

هدف اصلی این رشته، تربیت کارشناسی با معلومات و دانش بالای ریاضیات است که توانایی تحلیل کمی مسائل صنعتی، مالی و برنامه ریزی را داشته باشد. فارغ التحصیلان رشته­ ریاضیات در موسسات دولتی و خصوصی و هرجا که به علم ریاضی نیاز باشد، می­ توانند فعالیت کرده و مفید واقع شوند. ازجمله سازمان­ های مدیریت­ی و مالی، موسسات فنی، کشاورزی، شرکت­ های صنعتی و … خوشبختانه با رویکرد صنایع و موسسات به انجام امور تحقیقاتی، هم اکنون امکان جذب بسکمک از فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی رشته های ریاضی، فراهم شده است.

جایگاه های شغلی مختلف برای رشته ریاضیات و کاربردها

  1. کارمند بانک: یک فارغ­ التحصیل رشته ریاضیات می ­تواند در بانک­ ها و موسسات مالی مختلف فعالیت کند.
  2. کارگزار بیمه
  3. برنامه نویس
  4. برنامه ریز تولید و فروش کارخانه­ ها
  5. استخدام آموزش وپرورش: فارغ التحصیلان رشته ریاضیات و کاربرد­ها در قسمت های مختلف آموزش­ و پرورش به عنوان کارشناس، مدیر آموزش یا معلم ریاضی می توانند حضور پیدا کنند.
  6. تدریس در مدارس
  7. تدریس به عنوان معلم خصوصی
  8. اشتغال در موسسات محاسبات نجومی
  9. کار در شرکت های صنعتی
  10. کار در موسسات خصوصی
  11. کارشناس یا مدیر پایگاه داده
  12. طراحی برای مدل سازی و بهینه سازی در کارخانجات

در خارج از کشور شرایط اشتغال فارغ التحصیلان رشته ریاضی بسیار مناسب­ تر و بهتر از ایران است. این تفاوت در سایر موقعیت ­های شغلی به­ غیر از تدریس کاملا محسوس به نظر می رسد. متخصصان در زمینه بررسیعددی، بهینه سازی و ریاضیات مالی در بیشتر کشورهای پیشرفته جهان در کارخانجات تولیدی و شرکت­ ها شرایط شغلی خوبی دارند. در واقع اشتغال برای این فارغ التحصیلان به تدریس محدود نشده و از طرح ها و تحقیقات کابردی آن ها در پروژه های صنعتی به خوبی استقبال می شود. فقط آن­ دسته از ریاضیدانانی که به تدریس علاقه­ مند هستند در دانشگاه ها به کار تدریس و تحقیق مشغول می شوند.

گرایش های رشته­ ریاضیات و کاربردها

رشته ریاضیات و کاربرد­ها در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در بیشتر دانشگاه­ های ایران تدریس می شود که هر کدام از این مقاطع گرایش­ های مختلفی دارند. که در قسمت پایین به تشریح آن ها می­ پردازیم.

بیشتر بخوانید: بازارکار رشته جهانگردی + همه چیز درباره این رشته

واحدهای رشته ریاضیات و کاربردها در دوران کارشناسی

در دوره کارشناسی دانشجویان ریاضیات و کاربردها باید حداقل 132 واحد پاس کنند که از این میان 20واحد دروس عمومی، 24 واحد دروس مشترک (در مجموعه علوم ریاضی)، 60 تا 62 واحد دروس الزامی (2 واحد اختکمک دانشجو) و 2±30 واحد دروس اختکمک خواهند داشت.

لیست دروس دوره کارشناسی ارشد رشته ریاضیات و کاربردها

کارشناسی ارشد ریاضیات و کاربردها شامل گرایش های مختلفی است:

ردیفگرایش
1جبر
2بررسی ریاضی
3هندسه
4بهینه سازی (تحقیق در عملیات)
5ریاضی مالی
6رمز و کد
7معادلات دیفرانسیل و سیستم های دینامیکی
8آموزش ریاضی
9محاسبات نرم - ساختار های جبر منطقی
10منطق ریاضی
11نظریه اعداد
12نظریه گراف و ترکیبات
13ریاضیات صنعتی
14ریاضیات صنعتی

1. جبر

یکی از گرایش­ های ریاضی در دوره کارشناسی ارشد جبر است که به بررسی ساختار­های جبری مثل گروه، حلقه و میدان می­ پردازد. فرد با این بررسی، توانایی حل معادلات مختلف و پاسخ گویی به نیاز سایر رشته های علوم به خصوص مدل سازی پدیده های طبیعی را خواهد­داشت و می کوشد تا مسائل و معادلات رشته های مختلف ازجمله علوم کامپیوتر، شیمی اتم، کیهان شناسی و علوم پزشکی را حل نماید. دسته بندی گروه ها و حلقه ها و مدول­ ها از موضوعات اصلی این شاخه هستند. زیر شاخه های این رشته عبارتند از:

  • نظریه گروه ها
  • نظریه حلقه ها و مدول ها
  • هندسه جبری
  • جبرجابجایی
  • جبر ناجابجایی
  • جبر ترکیباتی

مقطع کارشناسی ارشد این رشته در بیشتر دانشگاه های کشور که مقطع ارشد ریاضی دارند، تدریس می شود.

2. بررسی ریاضی

از زیرشاخه­ های علوم ریاضی است که بر گرایش تحزیه و تحلیل از ریاضیات محض تاکید دارد و به بررسی و تحلیل ساختارهای پیوسته می­ پردازد. این بخش از ریاضی با مفاهیم حد و همگرایی ارتباط دارد و در آن ها موضوعاتی مثل پیوستگی و انتگرال گیری و مشتق پذیری و توابع غیرجبری بررسی می شود. بررسی ریاضی در واقع به نقاط استثنایی ریاضی می پردازد. کلمه بررسی به همین معنی (نقاط استثنایی) است. دروس اختصاصی و زیر شاخه­ های این رشته در دوران کارشناسی ارشد به شرح زیر هستند:

  • بررسیعددی
  • بررسیحقیقی
  • بررسیتابعی
  • بررسیمختلط
  • بررسی هارمونیک
  • بررسی غیر استاندارد

3. هندسه

هندسه مطالعه انواع روابط طولی و اشکال و خصوصیات آن هاست. در این گرایش به تجزیه و تحلیل سیستم های هندسی به خصوص مدل سازی، حل مسائل فیزیک، معادلات دیفرانسیل و پاره ای پرداخته می شود. واژه هندسه یک واژه عربی به معنای اندازه است و در زبان انگلیسی به آن geometry می­ گویند. هندسه از قدیمی­ ترین شاخه­ های ریاضیات است.

گرایش هندسه به دو شاخه تقسیم می­ شود:

هندسه مقدماتیهندسه مسطحه
هندسه فضایی

هندسه مدرن

هندسه جبری
هندسه محاسباتی
هندسه اعداد صحیح
هندسه دیفرانسیل
هندسه برداری
هندسه تحلیلی
هندسه اقلیدسی
هندسه نااقلیدسی
هندسه تصویری
هندسه ریمانی
هندسه ناجابجایی
هندسه هذلولوی

4. بهینه سازی (تحقیق در عملیات)

تحقیق در عملیات یکی از گرایش های ریاضیات و کابردهاست که برای یافتن نقاط بهینه در مسائل بهینه سازی از برنامه ­ریزی ریاضی، آمار و طراحی الگوریتم ها بهره می­ برد. یافتن نقطه بهینه براساس نوع مسئله مفاهیم مختلفی دارد. از علوم بهینه سازی و تحقیق در عملیات، در مسائلی مانند بیشینه سازی (مثل:بیشینه سازی سود، سرعت خط تولید، تولید زراعی و…) و کمینه سازی (مثل: هزینه کمتر، کاهش ریسک و …) استفاده می ­شود. هدف اصلی بهینه سازی یافتن بهترین پاسخ برای مسائل پیچیده است که موجب بهبود عملکرد یک سامانه می­ شود. این گرایش به شاخه ­های مختلفی مثل: بهینه سازی غیر خطی، شبکه های جریان کنترل و … تقسیم می ­ شود.

5. ریاضی مالی

ریاضی مالی شاخه ای از ریاضیات است که نظریه اندازه احتمال را با کاربرد­های تجربی که روی زندگی مردم تاثیر دارد، ترکیب می­ کند. این شاخه، جزء شاخه های جذاب ریاضیات است که باعث پیشرفت نظریه های بنیادی اقتصاد می ­شود. ریاضیات مالی، ریاضیات جدید را به سمت مدل کردن مشاهدات پیش می­ برد. با اینکه تحقیق و تدریس این رشته در ایران کم به نظر می رسد؛ اما به طور قطع در آینده جزء رشته های پرطرفدار در کشور خواهد بود.

6. رمز و کد

این شاخه از شاخه­ های جوان ریاضیات است. یکی از ارکان مهم امنیت ارتباطات را باید مقوله رمز بدانیم. اهمیت این موضوع باعث شده که علم رمز­نگاری به طور گسترده ­ای به­ عنوان یکی از شاخه­ های علم ریاضیات و مخابرات در جهان مطرح شود. رمز و کد از فناوری­ های نوین ارتباطات است که در دانشگاه های مطرح جهان تدریس می شود.

این گرایش، یک رشته­ بین رشته­ ای بوده که بین رشته­ های کامپیوتر، مهندسی برق، فیزیک، علوم کامپیوتر و ریاضی مشترک است؛ ولی پایه و اساس اصلی آن را باید دانش ریاضی بدانیم. این رشته حوزه های مختلفی دارد مثل:

  • محافظت کارا از اطلاعات در برابر کانال (نویز، تداخل، محوشوندگی و…)
  • فشرده­ سازی، ذخیره­ سازی، انتقال اطلاعات در سیستم های الکترونیکی
  • ارتباطات مخابراتی نسل جدید 4G و 5G
  • کدگذاری­ های زیستی
  • و …

دانش­ آموختگان این رشته، در زمینه امنیت داده، اطلاعات و فناوری­ های ارتباطی و مخابراطی­، در شرکت های خصوصی و دولتی فعالیت می­ کنند. آن ها همین طور می­ توانند به عنوان پژوهشگر در زمینه اطلاعات و ارتباطات در مراکز تحقیقاتی و توسعه فناوری مشغول باشند.

7. معادلات دیفرانسیل و سیستم های دینامیکی

نظریه سیستم های دینامیکی و کنترل به بررسی رفتار کیفی پدیده های طبیعی و مصنوعی و کنترل آن می پردازد. درواقع، هندسه سیستم های دینامیکی بطور تحلیلی مورد بحث قرار می گیرد. و حوزه­ های مختلفی مانند بیولوژی، اقتصاد و تکنولوژی فضایی را در بر می­ گیرد. معادلات دیفرانسیل یک بخش بنیادی از دانش ریاضی بوده و ضمن داشتن قدمت، کاربردهای بی شماری در فیزیک، مهندسی و پزشکی دارد. به یقین می توان گفت یکی از پایه های اصلی این علوم، معادلات دیفرانسیل است.

8. آموزش ریاضی

از دیگر گرایش های رشته ریاضی، آموزش ریاضی است که علاوه بر پرداختن به مفاهیم ریاضی، به مبحث آموزش این درس در سطوح مختلف می ­پردازد.

9. محاسبات نرم - ساختار های جبر منطقی

محاسبات نرم، مشخص کننده راه حل­ های نادقیق و تقریبی برای حل مسائلی است که از نظر محاسباتی حل آن ها سخت بوده و هیچ الگوریتم شناخته شده ای برای حل دقیق آن ها در زمان چندجمله ای وجود ندارد. برخلاف سایر شیوه های محاسباتی سخت که تمام تلاش آن ها بر دقیق بودن و در جهت مدل سازی کامل حقیقت است، روش های نرم بر اساس تحمّل نادقیق نگری ها، حقایق جزیی و ناکامل، و فقدان اطمینان استوار شده اند. به زبان ساده علمی، روش های سخت برآمده از طبیعت و نحوه رفتار ماشین هستند؛ در حالی که شیوه های نرم، به انسان و تدابیر اتخاذ شده از سوی ذهن او به منظور حل و فصل مسائل اختصاص پیدا می کنند. با این روش می توان پدیده­ های خیلی پیچیده را مدل­ بندی وتجزیه و تحلیل کرد.

10. منطق ریاضی

این شاخه از ریاضیات به ارتباط منطق و ریاضی می پردازد و به نام منطق صوری یا منطق نمادی هم آن را می شناسند. نتایج به دست آمده از این گرایش، به حل مسائل بنیانی کمک می­ کند و همین طور در سایر شاخه­ های ریاضی مانند جبر، علوم کامپیوتر، هندسه و توپولوژی مورد استفاده قرار می­ گیرد.

11. نظریه اعداد

در این گرایش، خواص اعداد صحیح مورد بحث قرار می­ گیرد.

12. نظریه گراف و ترکیبات

یکی از بخش های با قدمت دانش ریاضی محسوب می­ شود و کاربرد های زیادی در شاخه­ های دیگر علوم مثل بیولوژی، شیمی، فناوری نانو، تحقیق در عملیات و علوم مهندسی دارد.

13. ریاضیات صنعتی

کاربرد ریاضی در علوم فنی با نام ریاضیات صنعتی شناخته شده است.

گرایش های رشته ریاضیات و کاربردها در دوران دکترا

در دوران دکترا هم رشته ریاضیات، همه گرایشات ریاضی محض و کاربردی و آموزش ریاضی و بیوانفورماتیک را داراست. در مقطع دکتری، دانشجویان ضمن افزایش مراتب علمی خود در یک زمینه خاص، قدرت، توان و صلاحیت خود را در جهت انجام طرح های تحقیقاتی در سطح ملی و منطقه ای افزایش می دهند و قادر به توسعه مرز های دانش و رفع معضلات علمی و اجرایی از طریق پژوهش هستند.

کلام آخر

رشته ریاضیات یکی از بهترین رشته های جهانست و به طور قطع آن طور که باید در ایران هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته است؛ و طبیعتا فرصتهای شغلی زیادی هم نخواهد داشت. این رشته نیازمند آن است که گام های زیادی تا دست یابی به جایگاه و کاربرد واقعی آن در کشور برداشته شود. پیشنهاد می­ شود مطالب مرتبط با معرفی سایر رشته ها مانند علوم سیاسی، مدیریت مالی و مترجمی زبان را از همین سایت مطالعه کنید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4461

به "بازار کار رشته ریاضیات و کاربردها" امتیاز دهید

128 کاربر به "بازار کار رشته ریاضیات و کاربردها" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار کار رشته ریاضیات و کاربردها"

3 دیدگاه

ساغر 14 مرداد 1400

سلام من رتبه م 6604 کشوری شده و علاقه به ریاضیات کاربردها دارم ولی نمیدونم کدوم دانشگاه خوبه و کدوم دانشگاه رو قبول میشم میشه راهنمایی کنید؟

پاسخ به ساغر

زهرا 11 تیر 1400

کار نیست
الکی وقت و عمر و جوانی رو هدر نکنین
من خودم ریاضی خوندم ولی الان بیکارم
روزی هزار سرزنشم میکنن

پاسخ به زهرا

ناشناس 18 مهر 1400

کار بستگی به خودت ادم داره لطفا وقتی عرضه کار ندارید از رشته ایراد نگیرید

پاسخ به ناشناس
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید