انتشار بازخوانی مارگارت اتوود از اسطوره پنلوپه

به گزارش آریا بلاگ، رمان پنلوپیاد نوشته مارگارت اتوود با ترجمه طهورا آیتی توسط انتشارات کتاب پاگرد منتشر و راهی بازار نشر شد.

انتشار بازخوانی مارگارت اتوود از اسطوره پنلوپه

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، رمان پنلوپیاد نوشته مارگارت اتوود به تازگی با ترجمه طهورا آیتی توسط انتشارات کتاب پاگرد منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب، دومین عنوان، از عناوین مجموعه بازخوانی اساطیر جهان است که این ناشر چاپ می کند. این مجموعه مربوط به آثار نویسندگان معاصری است که اسطوره ها را در سال ها و دهه های اخیر بازنویسی کرده اند.

مارگارت اتوود نویسنده کانادایی که سال 2019 به خاطر جدیدترین کتابش وصیت ها یا شهود که با دو ترجمه در ایران ارائه شده، برنده جایزه بوکر شده است. سرگذشت ندیمه، چشم گربه و ... از جمله آثار شناخته شده این نویسنده 80 ساله هستند.

او در کتاب پنلوپیاد سراغ اودیسه اثر حماسی هومر شاعر یونانی رفته و شخصیت پنلوپه همسر ادوسئوس را دستاویز داستانش قرار داده است. پنلوپه، از نزدیکان و خویشان هلن، زن زیبای ماجرای تروا بوده که به عنوان نمونه وفاداری شناخته می گردد. او پس از ربوده شدن هلن و سفری که ادوسئوس برای مبارزه به تروا داشت، 20 سال تنها ماند و توانست در مواجهه با شایعاتی که به رسوایی اش دامن می زدند هم قلمرو ایتاکا را حفظ کند، هم پسر سربه هوایش را بزرگ کند و هم بیش از 100 خواستگارش را دست به سر کند.

در ادامه داستان حماسی تروا، وقتی ادوسئوس سرانجام به خانه برمی گردد، خواستگارهای پنلوپه و 12 ندیمه او را می کشد. اتوود در کتاب پیش رو، همین داستان را بازنویسی و از نو روایت کرده است. پنلوپه در این داستان، راوی اول شخص است و ندیمگانش هم سهمی از روایت قصه را به عهده دارند.

کتاب اتوود درباره اسطوره پنلوپاد، 29 فصل دارد که عناوین شان به این ترتیب است:

هنر پست، همسرایی: سرود طناب بازی، کودکی من، همسرایی: ماتم کودکی مرثیه ندیمگان، سوسن سفید، ازدواج من، زخم، همسرایی: اگر شاهدختی بودمْ ترانه ای عامیانه، مرغ معتمد، همسرایی: تولد تلماخوسْ یک ایدیل، هلن زندگی ام را تباه می کند، انتظار، همسرایی: ناخدای مکارْ یک سرود ملوانی، خواستگارها دلی از عزا درمی آورند، کفن، خواب های بد، همسرایی: زورق های رویا یک بالاد، خبر از هلن، فریاد شادی، شایعات دروغین، همسرایی: مصائب پنلوپهْ یک نمایشنامه، هلن حمام می کند، ادوسئوس و تلماخوس ندیمه ها را می کشند، همسرایی: خطابه ای انسان شناختی، قلب سنگی، همسرایی: محاکمه ادوسئوسْ با فیلمبرداری ندیمه ها، زندگی خانوادگی در هادس، همسرایی: ما پشت سرت هستیمْ ترانه ای عاشقانه، سخن واپسین.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

سر و کله خواستگارها بلافاصله پیدا نشد. ده سالِ اولِ غیبت ادوسئوس می دانستیم او کجاست - در تروا بود - و می دانستیم هنوز زنده است. نه، آنان قصر را محاصره نکردند تا زمانی که امید تحلیل رفت و سوسوهای واپسین را زد. اولین پنج نفر آمدند، بعد ده نفر، بعد پنجاه - هرچه تعدادشان بالا می رفت، افراد بیش تری هم از ترس این که ضیافت همیشگی و بخت آزمایی ازدواج با من را از دست بدهند به این سو کشیده می شدند. مثل لاشخورهایی که گاوی مرده را کشف کرده باشند، یکی می نشیند، بعد آن یکی، تا آن که بالاخره می بینی همه لاشخورهای دور و بر در حال دریدن لاشه اند.

خیلی راحت هر روز جلو در قصر می آمدند و ادعا می کردند مهمان من اند و من را به زور میزبان خودشان می کردند. بعد از ضعف من و نبود قدرت مردانه سوءاستفاده می کردند و با احشام ما حسابی به خودشان می رسیدند؛ خودشان حیوانات مان را قصابی می کردند، به کمک خدمتکاران شان گوشت ها را کباب می کردند...

این کتاب با 236 صفحه، شمارگان 450 نسخه و قیمت 33 هزار تومان منتشر شده است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3550

به "انتشار بازخوانی مارگارت اتوود از اسطوره پنلوپه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار بازخوانی مارگارت اتوود از اسطوره پنلوپه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید