آمارهای جالبی از وب گردی کاربران ایرانی: موبایلی ها بیشتر هستند یا دسکتاپی ها؟ کدام گوشی ها؟ چه موضوعاتی مورد علاقه اند؟ و بیشتر ساعتی آنلاینی؟

به گزارش علی بلاگ، چند روز پیش، شبکه تبلیغاتی یکتانت گزارش سالیانه ای از تبلیغات آنلاین و رفتار کاربران در وب منتشر کرد. گزارشی که مبتنی بر تحلیل داده های کاربران این شبکه تبلیغی در فاصله مهر 97 تا شهریور 98 است.

آمارهای جالبی از وب گردی کاربران ایرانی: موبایلی ها بیشتر هستند یا دسکتاپی ها؟ کدام گوشی ها؟ چه موضوعاتی مورد علاقه اند؟ و بیشتر ساعتی آنلاینی؟

در این گزارش، آمارها و اطلاعات جالبی درباره نحوه رفتار، وب گردی، ساعت های حضور و بازدید و خاموشی، پربیننده ترین رسانه ها و موضوع ها ارائه شده است که برای هر مدیر وب سایت، وب متسر، تولیدنماینده محتوا و حتی کسب وکارهای کوچک و بزرگ مبتنی بر وب مفید هستند.

پیش از اینکه سراغ بخش هایی از این گزارش برویم؛ ذکر دو نکته الزامی است.

نخست، اگرچه این گزارش محدود به شبکه تبلیغاتی یک شرکت است ولی شاید کم و بیش بتوان به همه کاربران وب فارسی تعمیم داد. چرا که طبق خود این گزارش، متوسط کاربران ماهیانه موبایل و دسکتاپ این شبکه تبلیغاتی بیش از 100 میلیون نفر است و بالای 10 هزار کسب وکار در این پلتفرم تبلیغ دادند. پس، می تواند یک جامعه آماری قابل اتکا و نمونه نزدیک به اصل باشد.

دوم، انتشار چنین گزارش هایی یا نظایر آن که توسط بعضی رسانه های دیگر (مانند فروشگاه اپلیکیشن کافه بازار) نیز منتشر می گردد؛ در فضای کسب وکار آنلاین ایران بسیار ارزشمند است. چون شرکت ها آن قدر درگیری ها و مسائل مالی، ساختار، سخت افزاری و نرم افزاری دارند که هیچ اهمیتی برای تحلیل داده های کاربران قائل نشده یا فرصت و ابزار و فناوری لازم را ندارند.

چنین گزارش هایی، به خوبی نقشه جهت حرکت استارت اپ ها، کسب وکارهای آنلاین، مدیران، بازاریاب ها و صنعت تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ را روشن می نمایند.

کاربران وب به تفکیک نوع دستگاه و مرورگر

همه می دانیم که این روزها کاربران موبایل چندین برابر کاربران دسکتاپ هستند و کاربران تبلت بسیار ناچیز شده اند. گزارش یکتانت هم روی این موضوع صحه می گذارد و می گوید 70.48 درصد کاربران موبایل، 26.84 درصد کاربران دسکتاپ و تنها 2.68 درصد کاربران با تبلت وب گردی می نمایند.

این آمار به خوبی اهمیت و صندلی دستگاه های موبایل در دست مردم را نشان می دهد و به کسب وکارها می گوید چقدر باید روی رابط کاربری موبایل وب سایت خود کار نمایند.

باز هم همان طور که همه می دانیم؛ مرورگر کروم گوگل در جهان حرف اول را می زند. 66.59 درصد کاربران موبایل و 69.1 درصد کاربران دسکتاپ با مرورگر کروم وارد وب می شوند. پس، چیزی بیش از دو سوم بازدیدها در وب با کروم است.

در موبایل، مرورگرهای سامسونگ، سافاری و فایرفاکس در رده بعدی هستند. در دسکتاپ، مرورگرهای فایرفاکس، سافاری و اینترنت اکسپلورر پشت سر کروم قرار می گیرند.

از نظر برندهای گوشی ها، همان چیزی است که در جهان هم گزارش شده است. حدود 52.3 درصد کاربران موبایل با گوشی های سامسونگ وارد وب شدند. گوشی های هواوی با 26.9 درصد در رتبه دوم و آیفون های اپل با 8 درصد در رتبه سوم هستند.

ترافیک کاربران در 24 ساعت

شاید برای شما هم سوال باشد که کاربران اینترنت در چه ساعت هایی از شبانه روز بیشتر سراغ وب می آیند؟

تحلیل داده های شبکه تبلیغاتی یکتانت نشان می دهد اولا، میانگین ترافیک کاربران موبایل در هر ساعتی از شبانه روز بیشتر از کاربران دسکتاپ است. بعد، بیشترین ترافیک کاربران موبایل در ساعت های انتهایی شب است.

قابل پیش بینی است که بیشترین ترافیک کاربران دسکتاپ هم در بازه های ساعت های اداری و حوالی ظهر مانند ساعت های 11 الی 13 باشد. وقتی که همه این کاربران مقداری از کارهای خود را پیش بردند و اکنون می خواهند کمی در وب بگردند یا وقت نهار و استراحت و فراغت از کارهای صبح است.

ترافیک کاربران موبایل هرچه به از روز گذشته و به شب نزدیک تر می شویم؛ بیشتر و بیشتر می گردد ولی مدل ترافیکی کاربران دسکتاپ از ساعت هایی مانند 15 الی 16 به بعد کاهش پیدا نموده و در انتها روز به افت محسوسی دارد.

ساعت های اوج حضور کاربران در اینترنت

رفتار کاربران در هر چهار فصل سال مشابه است و در یک ساعت خاص بیشترین حضور و در یک ساعت خاص کمترین حضور در وب را دارند.

بیشـترین سـاعت حضـور کاربـران در اینترنـت موبایل بین ساعت 11 تا 12 شب بوده است و کمترین ساعت حضور آن ها بین ساعت های 4 الی 5 صبح است.

اما بیشـترین سـاعت حضـور کاربـران در اینترنـت دسکتاپ بین ساعت 11 تا 12 ظهر بوده و کمترین ساعت حضور باز هم بازه 4 الی 5 صبح است. پس، در حوالی ساعت های 4 و 5 صبح هم کاربران موبایل و هم کاربران دسکتاپ به رخت خواب های خود می فرایند.

ترافیک وب به تفکیک مرد و زن

گزارش پیش روی ما می گوید حدودا 67 درصد کاربران دسکتاپ آقایان و 33 درصد خانم ها هستند. در موبایل، مردان 58 درصد کل ترافیک را در دست دارند و زنان 42 درصد کاربران موبایل را تشکیل می دهند.

جالب است مدل ترافیکی زنان و مردان در طول شبانه روز از مدل کلی پیروی می نماید و نمی توان گفت مثلا زنان در یک ساعت خاصی بیشتر از مردان وب گردی می نمایند یا برعکس مردان کمتر سراغ وب می آیند.

محبوب ترین موضوعات از دیدگاه کاربران

در انتهای این گزارش به محبوب ترین موضوع های صفحات وب نیز اشاره شده است.

اخبار ورزشی با 23.53 درصد در صدر همه موضوعات قرار گرفته است. صفحات سیاسی و اجتماعی در رتبه دوم با 21.33 درصد قرار گرفته است و فیلم، تلویزیون، آهنگ، بازی و دانلود (سرگرمی) با 14.73 در رتبه سوم است.

منبع

منبع: یک پزشک

به "آمارهای جالبی از وب گردی کاربران ایرانی: موبایلی ها بیشتر هستند یا دسکتاپی ها؟ کدام گوشی ها؟ چه موضوعاتی مورد علاقه اند؟ و بیشتر ساعتی آنلاینی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمارهای جالبی از وب گردی کاربران ایرانی: موبایلی ها بیشتر هستند یا دسکتاپی ها؟ کدام گوشی ها؟ چه موضوعاتی مورد علاقه اند؟ و بیشتر ساعتی آنلاینی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید