آشنایی با سوغات محلات

به گزارش آریا بلاگ، زمانی که نام شهر محلات آورده می گردد، همه ما به یاد گل های زیبای آن می افتیم. محلات یکی از شهرهای خوش آب وهوا و یکی از جاهای دیدنی استان مرکزی است که امروز به قطب فراوری گل و گیاه زینتی تبدیل شده است. محلات از شمال به قم و آشتیان، از جنوب به اصفهان و گلپایگان، از غرب به خمین و اراک و از شرق به دلیجان محدود می گردد.

آشنایی با سوغات محلات

محلات به دلیل داشتن مزارع عظیم پرورش گل و هوایی عالی و عاری از هرگونه آلودگی به هلند ایران مشهور شده است، محلات رتبه اول از لحاظ تنوع فراوری گل در کشور است و در این شهر زیبا معادن سنگ بسیاری هم وجود دارد.

جالب است بدانید که محلات در عصر هخامنشی یکی از بخش های ایالت ماد بوده و آتشکده باستانی آتش کوه در این شهر قرار گرفته است که یادگاری از ساسانیان است. دلیل نام گذاری محلات، وجود اقوام مختلف بافرهنگ های متفاوت در این منطقه است. در این مطلب به سراغ سوغاتی های خوشمزه و صنایع دستی زیبای محلات رفته ایم، با ما همراه باشید.

گل و گیاه

بدون شک یکی از اصلی ترین محصولات و سوغاتی های محلات، گل و گیاه آن است. اگر روزی قصد خرید گل و گیاه زینتی برای منزل تان را داشتید، محلات اولین و آخرین انتخاب است. در این شهر زیبا برای هر سلیقه ای گل پیدا می گردد.

حلوا ارده

حلوا ارده دیگر سوغاتی محبوب محلات است. در محلات یکی از مرغوب ترین انواع حلوا ارده فراوری می گردد.

داروهای گیاهی

در شهر گل و گیاه، گیاهان دارویی خوبی هم پرورش داده می گردد. محلات امروزه به یکی از قطب های فراوری داروهای گیاهی تبدیل شده است و حتی از این منطقه گیاهان دارویی به نقاط دیگر دنیا صادر می گردد. از جمله گیاهان دارویی پرورش یافته در محلات می توان به کنگر، ریواس، باریجه، کتیرا، نعنا، آویشن، چای کوهی، کتل کوتی (نوعی آویشن کوهی) اشاره نمود.

عرقیجات

یکی از محصولات اصلی محلات، عرقیجات است. کارخانه های فراوری عرقیجات در محلات دیده می شوند و از این محصول از این شهر به سایر نقاط کشور ارسال می گردد.

نان گرده

نان گرده از خوراکی های خوشمزه محلات است که در بیشتر شهرهای استان مرکزی پخته می گردد. این نان اندازه ای کوچک دارد و مزه آن هم شیرین است. از دیگر نان های سنتی محلات می توان به نان پرکوفت، نان شیری و دوآتشه اشاره نمود.

عسل

محلات و خمین از مهم ترین قطب های فراوری و فرآوری عسل در کشور است، برداشت عسل در این شهرها از اوایل تابستان شروع می گردد و اوایل آذر تمام می گردد.

صنایع دستی

امروزه در بازارهای قدیمی محلات حجره های ساخت صنایع دستی دیده می گردد. از جمله صنایع دستی محلات می توانیم به گیوه دوزی، گلیم بافی، محصولات چوبی و سفالگری اشاره کنیم.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: گردشبان
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 6673

به "آشنایی با سوغات محلات" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با سوغات محلات" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سوغات محلات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید